Spring naar content

Uit de raad van 26 oktober: waarvoor blijft budget beschikbaar?

29 oktober 2021, 08:18

De gemeenteraad heeft de bezuinigingsvoorstellen voor de komende jaren vastgesteld. Deze bezuinigingen zijn nodig om het tekort op onze begroting te beperken. De maatregelen zorgen ervoor dat er een overschot ontstaat op de begroting vanaf 2024. Betekent dit dat alle bezuinigingsvoorstellen worden overgenomen?

Nee, zo blijft in de toekomst: geld beschikbaar voor de verkeerslessen op scholen, ruimte voor nieuw wegmeubilair, hondenpoepzakjes, blijft de rioolbelasting gelijk en initiatieven voor landschappelijke ontwikkelingen ondersteund. Ook wordt de afbouw van de hondenbelasting niet vertraagd en worden rondom de verkiezingsperioden, verkiezingsborden geplaatst. Een deel van deze kosten wordt gehaald door het budget voor het beheerplan wegen door in 2023 te verlagen.

Investeren en afstoten

in het sociaal domein kunnen op de lange termijn kosten worden bespaard door te investeren. Er komt een onderzoek naar de mogelijkheden voor een nieuwe bestemming van het gemeentehuis. En worden zo veel mogelijk panden van de gemeente verkocht. Bij het afstoten van de monumentale panden is de insteek om de huidige bestemming van de panden te behouden.

Herstel vertrouwen bestuur Avri

De gemeenten zijn geconfronteerd met extra kosten omdat de overdracht van de stortplaats naar de provincie meer kost dan verwacht. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Binnen de gemeenschappelijke regeling maakt onze gemeente samen met zeven andere gemeenten uit de regio gebruik van de diensten van de Avri. De acht gemeenten lieten onderzoek verrichten naar de stand van zaken, omstandigheden en communicatie rondom de overdracht van de stortplaats naar de provincie. In deze raadsvergadering sprak de raad zich uit over de conclusies en aanbevelingen van dit rapport: ‘Storten en Tekorten’. Een van de conclusies daaruit is onder andere dat de Avri de gemeenten niet voldoende op de hoogte heeft gehouden over de (financiële) ontwikkelingen en heeft bij de uitvoering onvoldoende rekening gehouden met de wensen van de verschillende gemeenten.

Met een ruime meerderheid van de stemmen besloot de raad dat er gewerkt moet worden aan het herstel van het vertrouwen in het dagelijks bestuur van de AVRI. Er komt een bijeenkomst met alle raden om te leren uit de lessen van het Avri-onderzoeksrapport. En de raad vraagt om onderzoek te doen naar een toekomstbestendige rechtsvorm die beter aansluit bij de deelnemende gemeenten en het oplossen van de ervaren tekortkomingen.

Wat besloot de raad nog meer?

  • wijzigen van de gemeenschappelijke regeling Werkzaak Rivierenland
  • verlenging contract met de accountant Crowe Foederer (2021-2022)
  • vaststellen van de bestemmingsplannen Erichem, Erichemseweg 16 en 18, Mierlingsestraat 1 en Meent ongenummerd en Lienden, Marsdijk 9a, 11 en 15
  • Nanda van Doremalen, raadslid als nieuwe voorzitter van de raadswerkgroep Sociaal Domein.

Om de zes weken vergadert de gemeenteraad en tijdens deze vergadering beslist de raad over belangrijke zaken die bepalend zijn voor het beleid van de gemeente. Benieuwd naar de vergaderstukken en de volledige raadsvergadering? Kijk de vergadering dan hier terug.

Over de gemeenteraad

De gemeenteraad bestaat uit raadsleden die door inwoners zijn gekozen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. De raad vertegenwoordigt onze inwoners en stelt de hoofdlijnen van het gemeentebeleid vast. Hoe? Met steun van medewerkers van de gemeente leggen de burgemeester en wethouders beleidsvoorstellen voor aan de raad zodat raadsleden daar met elkaar een beslissing over kunnen nemen. Tot slot houdt de raad ook toezicht op de uitvoering van het vastgestelde beleid.