Communicatieonderzoek van start
Categorieën
Wij vinden het belangrijk om duidelijk te communiceren met inwoners. Daarom horen wij graag hoe inwoners de communicatie vanuit de gemeente ervaren. Wat gaat er goed? Wat kan er beter? Om daar meer inzicht in te krijgen hebben wij marktonderzoeksbureau Ruigrok gevraagd een onderzoek uit te voeren. De komende weken ontvangen bijna 15.000 huishoudens een uitnodigingsbrief om deel te nemen aan het onderzoek.
Online vragenlijst
Heeft u een brief ontvangen? Dan nodigen wij u van harte uit om de online vragenlijst in te vullen! U krijgt ook de mogelijkheid om te reageren op communicatie uitingen van de gemeente, zoals een brief, flyer of webpagina. Alle bewoners van uw adres mogen de vragenlijst invullen. Doe dit uiterlijk 15 maart.
Voor dit onderzoek is een steekproef genomen. Niet alle inwoners ontvangen een uitnodiging. Heeft u toch een tip om de communicatie te verbeteren of gaat er iets mis in de communicatie met de gemeente? Neem dan contact met ons op.
Hulp bij het invullen
We begrijpen dat niet iedereen even vertrouwd is met technologie of taal. Als u hulp nodig heeft, dan kunt u de vragenlijst samen met een familielid, vriend(in), of andere hulp invullen. Uw mening is belangrijk, ongeacht uw ervaring met techniek of taal. Voor hulp bij het invullen, kunt u ook terecht bij onze wijkservicepunten.
Wat vragen wij aan inwoners
De enquête omvat vragen over de taal en uitstraling van de communicatie. Wat vinden inwoners van de foto’s die de gemeente gebruikt? Willen inwoners het liefst aangesproken worden met u of jij? Ook vragen wij inwoners hoe wij hen het beste kunnen bereiken (via de website, de krant of sociale media) en hoe vaak zij graag iets van ons horen.
Als onderdeel van het onderzoek wordt daarnaast getoetst of de communicatie voldoende aansluit bij de behoeften van alle verschillende inwoners van de gemeente. Bijvoorbeeld of de communicatie voldoende is afgestemd op mensen die niet goed kunnen zien en bij mensen die de Nederlandse taal (nog) niet spreken. Met de resultaten gaan we aan de slag om te kijken naar de doorontwikkeling van onze communicatie.