Onduidelijke teksten van de gemeente?

Laat het ons weten

De gemeente Barneveld doet haar best om duidelijke, begrijpelijke taal te spreken. In de berichten in de krant, op onze website, in brieven en in folders. We kunnen uw hulp daarbij goed gebruiken. Heeft u een brief of folder van ons ontvangen, die u niet begreep? Of heeft u iets op onze website gelezen dat verwarrend was? Laat het ons weten! 

Geef het ons door als u tekst onduidelijk vindt

Leest u teksten van de gemeente die onduidelijk zijn? Of die u niet goed begrijpt? Meld dit dan bij de gemeente. Wij gaan er dan voor zorgen dat de informatie duidelijker wordt. Als u dat wilt, laten we u weten wat we hebben verbeterd.

U kunt een melding doen via de pagina Onduidelijke taal melden. Bellen mag natuurlijk ook: 14 0342.

Project ‘Begrijpelijke Taal’

In de wereld van vandaag komt er veel informatie op u af. Mogelijk ziet u door de bomen het bos niet meer. De gemeente Barneveld vindt het belangrijk dat iedereen onze informatie snapt. Daarom zijn we vorig jaar begonnen met het project ‘Begrijpelijke Taal’. We onderzochten bijna alle brieven die wij naar onze inwoners sturen. Uit dat onderzoek bleek dat onze brieven begrijpelijker gemaakt konden worden. Ons ‘Versimpelteam’ ging aan de slag om deze brieven begrijpelijker te maken. Ook krijgen onze medewerkers trainingen in begrijpelijk en duidelijk schrijven.

'Stoppen met ambtenarentaal'

Coördinator Marina de Horn vertelt enthousiast: “Laten we stoppen met ambtenarentaal in brieven aan bewoners. Dus: ‘aangaande’ wordt ‘over’. Faciliteren? Zeg gewoon: mogelijk maken. Implementeren betekent uitvoeren, separaat is apart.

'Niet ten koste van inhoud'

Ook wethouder Mijntje Pluimers (Lokaal Belang) gaat dit onderwerp aan het hart. “Tegelijkertijd mag eenvoudig taalgebruik mag niet ten koste gaan van de inhoud. Het moet wel blijven kloppen. Zeker bij een lastig onderwerp bijvoorbeeld binnen het sociale domein, waar bepaalde wetten gelden. Je wilt onbegrip bij inwoners voorkomen. Ander voorbeeld: als iemand komt voor een nieuw paspoort en de pasfoto blijkt een verkeerd formaat te hebben, dan zorgt dat voor stress en tijdverlies. Met duidelijke communicatie kunnen we dat voorkomen.”