Meldpunt Wet goed verhuurderschap
Sinds 1 juli 2023 is er de Wet goed verhuurderschap. De wet heeft algemene regels waar elke verhuurder zich aan moet houden. Ook geeft de wet gemeenten de mogelijkheid om bij verhuurders en verhuurbemiddelaars (woningcorporaties uitgesloten) te handhaven op deze algemene regels. Daarom stellen we een meldpunt in waar inwoners ongewenst gedrag van hun verhuurder kunnen melden.
Gemeente mag handhaven richting verhuurders
De landelijke wet is er gekomen omdat er regelmatige misstanden zijn bij woningverhuur. Er was geen mogelijkheid om tegen een verhuurder op te treden. Ook zetten huurders zelf niet snel stappen richting verhuurders. Met de wet mag de gemeente richting verhuurders handhaven op de algemene regels. Maar dit geldt niet voor woningcorporaties. Zij hebben een eigen klachtencommissie die klachten in behandeling neemt.
Algemene regels voor verhuurders
Er zijn algemene regels voor goed verhuurderschap:
- Voorkomen van iedere vorm van discriminatie door een open selectieproces, objectieve eisen stellen waar iemand aan moet voldoen, uitleg geven over keuze nieuwe huurder en een afgesproken manier van werken;
- Voorkomen van iedere vorm van intimidatie;
- Regels over de waarborgsom en servicekosten;
- Verbod op dubbele bemiddelingskosten;
- Schriftelijk afspreken van de huurovereenkomst;
- De huurder schriftelijk informeren over zijn/haar rechten en plichten, de contactgegevens van het meldpunt en van de verhuurder, de servicekosten en waarborgsom;
- Apart huur- en arbeidscontract voor arbeidsmigranten en informatie in een taal die de arbeidsmigrant begrijpt.
Meldpunt
Het meldpunt voor de ‘wet goed verhuurderschap’ is te vinden op de pagina Meldpunt wet goed verhuurderschap. Op deze pagina staat een digitaal formulier waarmee inwoners melding kunnen doen. Het meldpunt is laagdrempelig en kosteloos en anoniem melden is mogelijk. Verhuurders moeten vanaf 1 januari 2024 hun huurders informeren over het bestaan van dit meldpunt.