Bijeenkomst cybercriminaliteit op 11 oktober

Op woensdag 11 oktober jl. gaven medewerkers van de gemeente in appartementencomplex De Ruisdaelhof een interactieve voorlichting over cybercriminaliteit. Hier zijn de meest voorkomende vormen van digitale criminaliteit besproken aan de hand van videobeelden. Uitgelegd werd hoe u daar het beste op kunt reageren om te voorkomen dat u slachtoffer wordt. 

Digitale criminaliteit herkennen en tegengaan

Iedereen kan  slachtoffer worden van online criminaliteit. Daarom is het belangrijk dat u het herkent en weet wat u er tegen kunt doen. Hieronder staan een paar veel voorkomende voorbeelden. 

Babbeltruc

Een oplichter belt mensen soms op via een vaste of mobiele telefoon om gegevens van u te verkrijgen of aan te kondigen dat een criminele collega, die zich bijvoorbeeld voordoet als bankmedewerker, bij u langskomt. Als mensen u via de telefoon of op welke manier dan ook vragen om overboekingen te maken, in te loggen of gegevens als pincodes te geven, weet dan dat banken dit nooit zullen doen. Twijfelt u over de identiteit van de beller, neem dan contact op met uw bank. Soms wordt zelfs gevraagd om directe toegang te geven tot uw computer. Ook dit zal een bank nooit vragen. Trap er dus niet in! Twijfelt u? Bel uw bank.

Hulpvraagfraude 

Bij WhatsApp-fraude of hulpvraagfraude doet een oplichter zich voor als een bekende. Dit kan bijvoorbeeld uw (klein)zoon of (klein)dochter zijn of een vriend. Vaak wordt gevraagd met spoed (veel) geld over te maken omdat de ander in ‘nood’ zou zijn. Krijgt u zo’n bericht? Bel diegene dan op om te checken of het waar is.

Phishing 

Het woord komt van het Engelse fishing, ook wel ‘hengelen’. Dat is namelijk wat de criminelen doen: hengelen naar uw gegevens. Zij sturen u zogenaamd namens een bank, de overheid of een webwinkel een bericht met een linkje erin. Ook hier wordt u vaak gemaand om snel te handelen of snel te betalen. Voor u het weet heeft u op het linkje geklikt, vult u nietsvermoedend enkele gegevens in en bent u vervolgens (veel) geld kwijt. Aangezien u de gegevens zelf invult, bent u hier meestal niet voor verzekerd. Kijk dus heel goed naar de afzender van de mail en controleer of de bijbehorende website klopt. Vaak zijn het mailadres van de afzender en de nagemaakte website nauwelijks van echt te onderscheiden, dus let heel goed op. Heeft u het gevoel dat er iets niet pluis is? Vertrouw dan uw gevoel en neem contact op met desbetreffende bank, organisatie of webwinkel.

Wat als u toch slachtoffer bent geworden?

Praat erover. U hoeft zich niet te schamen want het kan iedereen overkomen. Niet alleen lucht het op, maar door uw verhaal aan een ander te vertellen kunt u wellicht ook voorkomen dat hij of zij ook slachtoffer wordt.

  • Maak zo snel mogelijk melding bij uw bank.
  • Doe aangifte bij de politie (telefoonnummer: 0900-8844) en voeg, als dit mogelijk is, bewijs van het gesprek of de afschrijving toe. Dit helpt om de dader(s) te pakken en mogelijk krijgt u (een deel van) uw geld terug.
  • Meld het bij fraudehelpdesk.nl. Zo kunnen we samen verdere fraude voorkomen. Kijk ook eens op de website van Veilig-internetten, Seniorweb of Veilig-digitaal.