Start plaatsen geluidsschermen langs HSL in Lansingerland

Dit nieuwsbericht is verlopen.
21 december 2020, 13.29 uur

ProRail en aannemer Infraspeed zijn gestart met de aanleg van geluidsschermen langs de HSL in Lansingerland. Sinds de ingebruikname van de HSL ondervinden bewoners van Lansingerland geluidsoverlast. ProRail heeft samen met het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, Stichting Stop Geluidsoverlast HSL en de gemeente Lansingerland de handen ineengeslagen om tot een goede oplossing te komen. Deze geluidsschermen maken deel uit van een pakket aan maatregelen om de geluidsoverlast voor bewoners zoveel mogelijk te verminderen.  

Intensieve samenwerking

Inwoners hebben zich – gesteund door de gemeente – langdurig sterk gemaakt voor een verbetering van de geluidssituatie door zich te verenigen in de Stichting Stop Geluidsoverlast HSL. Om tot een goede en duurzame oplossing voor de inwoners te komen, hebben alle partijen de afgelopen jaren intensief samengewerkt. In een proces van co creatie hebben het ministerie, ProRail, vertegenwoordigers van de bewonersstichting en de gemeente gewerkt aan een maatregelenpakket. Dit pakket bestaat uit verschillende maatregelen:

  • het aanbrengen van geluidsdempers op de rails (eerder dit jaar uitgevoerd);
  • het aanbrengen van geluidsabsorberende schermen op plekken waar nu geen schermen staan;
  • het vervangen van schermen door hogere geluidsabsorberende schermen.

Deze maatregelen leveren een aanzienlijke geluidsreductie op. Op sommige plekken tot wel 10 dB(A).

Werkzaamheden

Eind 2021 zijn alle bestaande schermen absorberend gemaakt en staat er een nieuw scherm aan de Westzijde ter hoogte van het Annie M.G. Schmidt Park. Deze werkzaamheden vinden overdag en ‘s nachts plaats. De sloopwerkzaamheden kunnen veel geluidhinder opleveren. Daarnaast zal er een aantal weken geen geluidscherm staan aan de Westzijde ter hoogte van het Annie M.G. Schmidt Park, waardoor tijdelijk extra overlast van de trein kunt ervaren. Om de overlast zoveel mogelijk te beperken zijn de sloopwerkzaamheden zo veel mogelijk overdag gepland en de opbouwwerkzaamheden ’s nachts. ProRail en Infraspeed doen er alles aan om de overlast zo beperkt mogelijk te houden.