Terug naar het overzicht

Vacature: Griffier

Dit nieuwsbericht is verlopen.

Weet jij hoe je effectief kunt werken in de dynamiek tussen raad, college, burgemeester, ambtelijke organisatie en samenleving? Ben jij die ervaren en onafhankelijk persoon, die op politiek neutrale wijze de gemeenteraad kan ondersteunen? En zie jij jezelf als coachende leidinggevende van de griffiemedewerkers? De gemeenteraad van Pijnacker-Nootdorp zoekt een griffier voor 36 uur per week. 

vacature griffier Pijnacker-Nootdorp - solliciteer voor 10 september

Wat ga je doen?

Onze griffier draagt er, als professioneel adviseur en ondersteuner, aan bij dat de raad zijn kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerende rol op adequate wijze invulling geeft en verantwoordelijkheid neemt in het bestuurlijke besluitvormingsproces. De griffier is de bewaker van het duale democratische proces. De kandidaat die wij zoeken, manifesteert zich als een ervaren en onafhankelijk persoon, die op politiek neutrale wijze zowel fracties als individuele raadsleden adequaat ondersteunt. Het is belangrijk dat de griffier goed kan aanvoelen, goede relaties onderhoudt met de fracties en daarin op de juiste manier handelt.

Daarnaast is het belangrijk dat de griffier effectief opereert in de dynamiek tussen raad, college, burgemeester, ambtelijke organisatie en samenleving. Samen met de gemeentesecretaris is de griffier de belangrijkste adviseur en sparringpartner van de burgemeester. Ook is de griffier lid van de driehoek, die tot taak heeft de samenwerking en afstemming bij besluitvormingsprocessen binnen de gemeente te optimaliseren. We verwachten van de griffier dat hij richting de raadsvoorzitter en binnen de driehoek proactief onderwerpen bespreekbaar maakt en agendeert.

Ook is de griffier de leidinggevende en coach van de griffiemedewerkers. De griffier is in die hoedanigheid eindverantwoordelijk voor een solide organisatie van activiteiten voor de raad, een tijdige en cor­recte stukkenstroom en scherpte bij de toepassing van regels en procedures. De griffie adviseert proactief over procedures, processen en werkwijze van de raad en ondersteunt raadsfracties en raadsle­den bij het raadswerk. Met een collegiale werkwijze draagt de griffier bij aan het hechte team dat de griffie is. De griffier bevordert samenwerking en schroomt niet waar nodig taken op te pakken die niet primair tot het takenpakket behoren. 

Wat neem je mee?

Functie-eisen

  • Academisch werk – en denkniveau, alsmede kennis van relevante wet- en regelgeving;
  • Vijf jaar ervaring op strategisch niveau in een politiek-bestuurlijke omgeving, op­gedaan bij een griffie;
  • Visie op (toekomstige) ontwikkelingen binnen het openbaar bestuur;
  • Ervaring met het implementeren van nieuwe ontwikkelingen in een dynamische context;
  • Sterk ontwikkelde sociale, communicatieve en coachende vaardigheden.

Competenties

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit;
  • Organisatievermogen;
  • Initiatiefrijk;
  • Dienstverlenend en samenwerkingsgericht;
  • Betrouwbaar, integer en onafhankelijk;
  • Stressbestendig;
  • Verbindend;
  • Tactvol; 
  • Sterke persoonlijkheid.

Wat bieden wij je

Afhankelijk van je opleiding en je ervaring is je salaris maximaal € 6.994,– bruto per maand (schaal 14 van de gemeentelijke salaristabel oktober 2020, op basis van 36 uur p/w). Daar bovenop ontvang je een individueel keuzebudget van 17,05% van je brutosalaris. Dit salaris is gebaseerd op de HR21-functie Griffier I.

Het gaat in eerste instantie om een jaarcontract. Wanneer het van beide kanten bevalt wordt dit na een jaar omgezet in een vast dienstverband.

Overige arbeidsvoorwaarden

Ook heeft onze gemeente een aantal aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder een Persoonlijk Gezondheidsbudget, volledige vergoeding van reiskosten via het OV, flexibele werktijden en goede mogelijkheden om thuis te werken. Je bouwt pensioen op bij ABP waarbij de werkgever het grootste deel van de premie betaalt. 

Over ons team

De griffie van onze gemeente bestaat uit vier personen: de griffier, twee raadsadviseurs en een griffiemedewerker (3,5 fte). In het gemeentekantoor heeft de griffie een eigen ruimte. Hierdoor is het een hecht team waarin op een fijne manier wordt samengewerkt.

Over onze gemeente

De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.

De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 400 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Collega’s voelen zich gewaardeerd en zijn trots om te werken voor Pijnacker-Nootdorp.

Interesse?
Spreekt de functie je aan en herken jij jezelf in bovenstaande omschrijving? Dan ontvangen wij graag je CV en je motivatie voor deze functie. Stuur je sollicitatie uiterlijk 10 september 2021 onder vermelding van vacaturenummer 2021-32 naar de gemeente Pijnacker-Nootdorp via t.vandorp@pijnacker-nootdorp.nl.

Voor vragen over de functie kun je contact opnemen met Jorden van der Haas, plaatsvervangend griffier, via j.vanderhaas@pijnacker-nootdorp.nl of 06-11140563.

De eerste gespreksronde vindt plaats op 24 september. De tweede gespreksronde staat gepland voor 8 oktober. Een assessment kan onderdeel uitmaken van de selectieprocedure. Mocht deze plaatsvinden, dan zal dat op 1 oktober zijn. Een klikgesprek met het presidium is voorzien voor donderdag 14 oktober. Kennismaking met en aanwijzing door de gemeenteraad vindt plaats op donderdag 28 oktober.