Terug naar het overzicht

Gezinnen krijgen hulp van Steunpunt Gedupeerden Toeslagenaffaire

Het Steunpunt Gedupeerden Toeslagenaffaire maakt echt werk van het helpen en ondersteunen van mensen die getroffen zijn door de Toeslagenaffaire. Vele duizenden Nederlanders zijn in meer of mindere mate in de problemen geraakt doordat ze van de Belastingdienst in korte tijd vaak duizenden euro’s moesten terugbetalen.

We hebben onlangs bij CulturA & Zo in Nootdorp een gedupeerde moeder gesproken in aanwezigheid van een medewerker van het gemeentelijk steunpunt. Met haar uitgebreide verhaal zou je zo een dubbele pagina in de krant kunnen vullen. Samenvattend komt het er op neer dat het betreffende jonge gezin zo veel geld moest terugbetalen dat ze meteen zwaar in de financiële problemen terechtkwamen. Geld voor kinderopvang was er niet meer, zodat ze met hun werk moesten gaan schipperen en afhankelijk werden van familieleden en buren die bereid waren op te passen.

Oplopende schulden, de huur niet meer kunnen betalen, uit huis gezet dreigen te worden, enorm veel stress in het gezin en binnen de relatie, proberen uit alle macht dan toch maar zo veel mogelijk te werken en geld binnen te harken, toch in de schulpverlening terechtkomen, vervolgens van 80 euro in de week een gezin van twee ouders en drie kinderen moeten zien te onderhouden. Met als gevolg: met een rekenmachine door de supermarkt boodschappen doen en ieder denkbeeldig dubbeltje omdraaien en zo goedkoop mogelijk eten, dus niet heel gezond.

Heleen de Silva uit Pijnacker heeft met partner Martijn de Silva drie kinderen die nu twaalf, acht en zes zijn. Heleen werkt als verpleegkundige bij De Weidevogelhof van Pieter van Foreest. Haar partner werkt als elektromonteur. De problemen spelen al een jaar of zes. Kort na de geboorte van het derde kind begon het. De schulden liepen zodanig op dat ze het ene gat met het andere probeerden te dichten. Dat lukte niet meer en door akkoord te gaan met schuldsanering, konden ze voorkomen dat ze uit huis gezet werden.

Heleen is er steeds open over geweest, ook op de school van haar kinderen. Daardoor heeft ze van alle kanten heel veel lieve hulp gekregen. Intussen is de schuldsanering gelukt maar wil ze toch heel graag van de bewindvoerder gebruik blijven maken qua advies. Vanuit de Catshuisregeling heeft het gezin 30.000 euro ontvangen, maar daar wil Heleen zo zuinig mogelijk gebruik van maken. Wel heeft ze een abonnement op De Efteling gekocht voor de kinderen. Ze voelt zich tegenover hen schuldig omdat ze de laatste zes jaar nooit op vakantie konden. De kinderen vinden dat zelf helemaal geen probleem. Heleen vertelt nog dat ze als gezin nu iedere maand 100 euro proberen opzij te zetten als financieel buffertje.

Ze zegt ook dat ze door alle toestanden heel onzeker is geworden. Ze zou eigenlijk weer kinderopvang nodig hebben maar durft niet te bellen, bang als ze is dat de hele horrorfilm zich nog een keer herhaalt.  Ze is heel blij met de hulp vanuit het Steunpunt van de gemeente waar ze steeds voor haar en het gezin klaar staan. Ze is ook heel blij met de opknapbeurt in huis die de gemeente heeft ondersteund. Hierdoor heeft ze weer een beetje vertrouwen in ‘de overheid’, de gemeentelijke dus.  Ze raadt iedereen aan de stap te zetten en het Steunpunt te bellen of te mailen. Alle benodigde capaciteit en know how is aanwezig en er wordt gewerkt vanuit een open houding. De landelijke overheid juicht de gemeentelijke hulp toe, al mocht de Belastingdienst op een zeker moment geen namen en adressen meer doorspelen naar de gemeente. Bel of mail daarom zelf!

Het Steunpunt Gedupeerden Toeslagenaffaire helpt graag!

Het Steunpunt Gedupeerden Toeslagenaffaire is er voor alle ouders én (minderjarige en volwassen) kinderen in Pijnacker-Nootdorp die problemen hebben gekregen door de toeslagenaffaire. De medewerkers van het steunpunt luisteren naar je én helpen je verder. Deze ondersteuning is gratis en staat helemaal los van andere afdelingen van de gemeente. Jij bepaalt met wie ze jouw situatie bespreken. Voel je vrij om hen in te schakelen. Op www.pijnacker-nootdorp.nl/steunpunt lees je waar het steunpunt je allemaal bij kan helpen.

De medewerkers bespreken met jou wat je nodig hebt om de stappen te zetten die je graag wilt zetten. Jouw doelen bepalen de ondersteuning die ze geven. Het steunpunt is voor ouders én kinderen bereikbaar via het algemene telefoonnummer van de gemeente: 14 015 of mail naar steunpunt@pijnacker-nootdorp.nl.