Matthews missie: duurzaam afvalbeheer in Dijk en Waard

Matthew Sieben is een van de medewerkers afvalstoffen op het afvalscheidingsstation aan de Beukenlaan in Heerhugowaard. Je ziet hem niet snel over het hoofd, deze markante man. Veel mensen kennen hem en andersom zijn ook veel bezoekers van het afvalscheidingsstation inmiddels bekende gezichten voor hem.

Voordat hij op de Beukenlaan werd gestationeerd werkte hij jarenlang in Oudkarspel op het afvalscheidingsstation op De Berrie. Daar was hij helemaal een lokale bekendheid. “Dat was hartstikke mooi natuurlijk, en als echtgenoot van een juf op het IKC Oudkarspel mocht ik ook graag daar bij activiteiten betrokken zijn. Zo ben ik weleens met een vuilniswagen het schoolplein op gereden om de kinderen te laten zien hoe zo’n ding werkt. Prachtig was dat, hele cabine vol kleuters”, lacht de 51-jarige Dijk en Waarder met Amsterdamse roots en dito tongval.

Bekende kop zorgt ook voor onbegrip

Nadelen van het hebben van een bekende kop zijn er ook. Bijvoorbeeld dat bezoekers niet altijd begrip hebben voor de regels die van toepassing zijn op het afvalscheidingsstation. Je identiteitsbewijs laten zien is zo’n voorbeeld: ‘Je kent me toch?’, wordt er dan gezegd. Het wachten voor de streep totdat je aan de beurt bent vinden sommigen maar gedoe en je afval in de juiste bakken deponeren blijkt soms helemaal een uitdaging. Dat laatste begrijpt ie nog wel. Voor hem en zijn collega’s is het gesneden koek, maar voor de gemiddelde bezoeker soms een hele puzzel. Waar Matthew wel wat van vindt is het feit dat mensen soms heel onaardig worden als ze worden gevraagd zich aan deze regels te houden. Soms zelfs ronduit agressief. “Wij staan hier voor de inwoners van Dijk en Waard. Je kunt hier zes dagen per week gratis afval brengen en we helpen als je niet weet waar je dat kwijt moet. Maar sommige mensen vinden het reuze irritant als we vragen om ook even aan te tonen dat je inderdaad inwoner bent van deze gemeente, zodat inwoners van andere gemeentes niet ook hierheen komen met hun afval. Wanneer er mensen uit andere gemeenten afval komen brengen, dan kan dit er uiteindelijk toe leiden dat wij hiervoor gaan betalen in de vorm van hogere afvalstoffenheffing.” Waarvan akte Matthew.

Verder vindt hij dit een topbaan, geen dag is hetzelfde en met zijn collega’s wordt er heel wat afgelachen maar vooral keihard gewerkt. Niet alleen als medewerker op het afvalscheidingsstation, maar ook als chauffeur op de vuilniswagen en als er vorst wordt voorspeld rijdt hij bij nacht en ontij ook op de strooiwagen.

Alles wordt gescheiden

Over het belang van goed scheiden van afval is Matthew duidelijk: “Dat gebeurt echt, soms tot op de kleinste korrels wordt alles hergebruikt. Ik hoor wel dat men twijfelt aan het recycleverhaal, en denkt dat alles uiteindelijk op één hoop gaat in de verbrandingsoven.” Een hardnekkig broodje aap verhaal en volgens Matthew klinkklare onzin want er wordt juist meer gerecycled dan ooit. “Zo worden ingeleverde matrassen niet meer rechtsreeks in de oven gegooid maar sinds een aantal jaar worden ook deze helemaal uit elkaar gehaald en per onderdeel hergebruikt. De hoes wordt verwerkt tot draad en nieuwe textielproducten zoals kleren, dekens en nieuwe matrashoezen. De vering is een netwerk van ijzer dat makkelijk wordt gerecycled. Wat je als laatste overhoudt, is een groot stuk schuim. Dit wordt fijngehakt en met lijm tot een nieuw stevig soort schuim gevormd. Dit kun je weer gebruiken als isolatie of ondervloer.” Om maar een voorbeeld te noemen. Het hergebruiken van oud papier, textiel, plastic en glas is wel bij iedereen bekend maar wist u dat geïmpregneerd (tuin)hout wordt versnipperd tot brandstof voor de nachtelijke uren van de verbrandingsoven van de huisvuilcentrale in Alkmaar? En dat puin wordt vermalen tot onderlaag voor wegen?

Alle verandering is lastig

Dat volgend jaar de afvalcontainer met grijze deksel minder frequent wordt opgehaald, maar de oranje en groene juist vaker, vindt Matthew niet meer dan logisch. “Als je je afval scheidt dan is die grijze bak nooit propvol. Daar hoef je echt niet vreselijk veel voor te doen of te laten. Kijk alleen maar eens naar de hoeveelheid plastic dat nu nog bij veel mensen in die bak belandt. Elke verandering is lastig, maar ik heb het in Langedijk gezien met het apart ophalen van plastic. In het begin een enorme toestand, maar mensen weten nu niet beter. Bovendien kunnen grote gezinnen een extra bak aanvragen en luiers mogen altijd gratis naar de afvalscheidingsstations worden gebracht.”

Lachgaspatronen niet bij het restafval

Nog een kleine tip voor de jongeren onder ons: “Gooi lachgascilinders niet in de vuilnisbak, maar breng ze naar het afvalscheidingsstation. Maandelijks belanden er vele lege en halflege lachgascilinders in de openbare ruimte en in het restafval. In de vuilverbrandingsoven ontstaan gevaarlijke situaties doordat er nog gas zit in de patronen wat explosies veroorzaakt. Dat gebeurt ook met enige regelmaat in ondergrondse afvalcontainers. Wij zorgen ervoor dat ze op een veilige manier worden verwerkt. Het spreekt overigens voor zich dat de cilinders in een parkje of langs de weg dumpen helemaal niet de bedoeling is. Breng ze dan gewoon hier.”

Nieuwe doseerinstallatie

Matthew kan duidelijk urenlang vertellen over zijn werk, maar laat nog liever zien wat er gebeurt met al het afval dat hier dag in dag uit wordt gebracht en verwerkt. Tijdens een rondleiding over het terrein is er een grote bedrijvigheid te zien, waar elke collega precies weet wat hij of zij doet.

De drukte door inwoners die afval brengen leidt soms wel tot gevaarlijke situaties. Vanaf volgende week start er daarom een nieuwe werkwijze bij het afvalscheidingsstation in Heerhugowaard. “Als je met de auto afval wegbrengt, kom je voor een slagboom te staan. Deze gaat vanzelf open bij groen licht. De doseerinstallatie met slagboom werkt zo dat een beperkt aantal auto’s tegelijk het depot op kan. Dat betekent dat je soms even moet wachten. Zodra er plek is, gaat de slagboom open en kun je doorrijden. Daarna rijd je zelf het depot op waar de containers staan waar je je afval kunt scheiden. Bij elke container staat een bord met de afvalstroom die erin mag. Dit werkt snel en efficiënt.”

Er staat dus geen medewerker meer bij de poort die vertelt welk afval in welke bak hoort. “Met deze nieuwe werkwijze willen we afval scheiden makkelijker en duidelijker maken. Maar heb je vragen, dan ben ik of een collega altijd in de buurt om u te helpen. Wel aardig en beleefd blijven dan hè”, besluit Matthew met een knipoog.