[Gepubliceerd: 2022-10-03] Dat het wenselijk is om de klimaatdoelstellingen te halen voor de Nederlandse industrie; Dat toekomstgerichte infrastructuur van belang is voor de Nederlandse havens en het vestigingsklimaat; Dat het wenselijk is om een modal shift (c.q. wijziging vervoersmodaliteit) te realiseren in de goederencorridors gelet op het vergroten van de externe veiligheid op en langs bovengrondse spoor-, water- en snelwegen; Dat ondergronds transport daarbij een cruciale rol kan spelen; Dat het waarborgen van de hoofdstructuur voor transport van stoffen via (buis)leidingen is aangemerkt als een zaak van nationaal belang in de nationale omgevingsvisie (NOVI); Dat het ondergrondse transport van duurzame energiedragers en (circulaire) grondstoffen tussen Rotterdam, Moerdijk, Venlo, Chemelot en Noordrijn-Westfalen ten behoeve van de industrie (hierna: project De Delta Corridor) kan worden gezien als een uitwerking hiervan; Dat de Minister van Economische Zaken en Klimaat het project De Delta Corridor heeft aangemerkt als een project van nationaal belang en dit project heeft opgenomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat; Dat de snelheid waarmee de industrie over de buisleidingen moet kunnen beschikken vraagt om gecoerdineerde ruimtelijke besluiten en vergunningverlening; Dat het project De Delta Corridor door drie provincies en een groot aantal gemeenten loopt; Dat het voeren van regie op de ruimtelijke besluitvorming en coerdinatie van vergunningverlening door het Rijk om die reden voor de hand ligt; Dat de Rijkscoerdinatieregeling niet van rechtswege van toepassing is op het project De Delta Corridor voor het transport van waterstof en CO 2 en andere energie- en/of grondstoffen stromen; Dat het wenselijk is dat de Minister voor Klimaat en Energie wordt aangewezen als Minister die met de coerdinatie van benodigde besluiten is belast en samen met de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening het inpassingsplan vaststelt; Gelet op: artikel 3.35, eerste tot en met derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening; Besluit: Artikel 1 Onder het project Delta Corridor wordt in dit besluit verstaan: een buisleidingen en/of kabels corridor bestaande uit verschillende leidingen/kabels op een trace tussen Rotterdam, Moerdijk, Venlo en Chemelot respectievelijk de Duitse grens ter hoogte van Venlo. Dit met inbegrip van hulpmiddelen en installaties waarmee ondersteunende diensten voor dat transport worden verricht. De Delta Corridor is bedoeld voor het nationaal en/of internationaal transport van (hernieuwbare) energie- en/of grondstoffenstromen.
Jaar: 2022
Ministerie Van Economische Zaken En Klimaat
Documenten: 1
📁
Download volledig dossier (ZIP)