[Gepubliceerd: 2023-04-13] Burgers die een Wmo-voorziening aanvragen, ervaren weinig invloed en regie tijdens het proces van aanvragen hiervan.
Besluit: 2023-04-13
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2021-03-30] De ombudsman heeft onderzocht hoe de overheid moet omgaan met klachten over etnisch profileren. Hier vindt u het rapport.
Besluit: 2021-03-30
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2021-03-02] The citizen is increasingly affected by the governments use of data and algorithms.
Besluit: 2021-03-02
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2021-03-02] De overheid moet het perspectief van burgers centraal stellen als ze gebruikmaken van data en algoritmen. Dit staat in de ombudsvisie.
Besluit: 2021-03-02
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2021-02-16] DUO verbetert invordering achterstallige studieschuld oud-studenten in het buitenland door nieuwe werkwijze.
Besluit: 2021-02-16
Documenten: 9
[Gepubliceerd: 2021-01-19] De Nationale ombudsman ziet aandachtspunten voor verbetering van de professionele klachtbehandeling door de politie.
Besluit: 2021-01-19
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2020-05-19] Begin 2017 startte de politie met een pilot met het stroomstootwapen.
Besluit: 2020-05-19
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2020-05-07] Nationale ombudsman noemt 3 voorwaarden waar overheid aan moet voldoen bij informeren burger over strafbeschikkingen en sepotbeslissing.
Besluit: 2020-05-07
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2020-02-06] Aanleiding en doel Vreemdelingenbewaring heeft als doel mensen die niet in Nederland mogen
Besluit: 2020-02-06
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2019-12-16] De Nationale ombudsman heeft onderzoek gedaan naar de behande
Besluit: 2019-12-16
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2019-12-10] Aanleiding en achtergrond onderzoek beschut werk Signalen en
Besluit: 2019-12-10
Documenten: 5
[Gepubliceerd: 2019-10-10] Infrastructurele rijksprojecten zorgen voor veranderingen in de leefomgeving van burgers.
Besluit: 2019-10-10
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2019-08-26] Overheden kunnen de gebruiksvriendelijkheid van hun digitale formulieren vergroten, door nog beter naar de wensen van burgers
Besluit: 2019-08-26
Documenten: 4
[Gepubliceerd: 2019-05-14] De Nationale ombudsman bracht in juli 2017 het rapport 'Vrouwen in d
Besluit: 2019-05-14
Documenten: 4
[Gepubliceerd: 2019-03-26] Sinds jaar en dag krijgt de Nationale ombudsman klachten van burgers over binnentreden door de politie in het kader van hulpv
Besluit: 2019-03-26
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2019-03-08] Informatieverstrekking rondom vergunningverlening Burgers kr
Besluit: 2019-03-08
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2019-02-09] Aanleiding onderzoek De Nationale ombudsman ontvangt veel klachten van mensen bij wie het
Besluit: 2019-02-09
Documenten: 4
[Gepubliceerd: 2019-01-29] Dit rapport bevat de resultaten van een onderzoek naar klachtbehandeling bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst Caribisch
Besluit: 2019-01-29
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2018-12-13] In dit onderzoek staat de privacy van burgers in ketenoverleggen centraal. Het gaat om overleggen waarbij verschillende instanties met elkaar samenwerken om een oplossing voor de hulp- of zorgvraag van de burger te vinden. Wat vinden burgers daarbij belangrijk? Welke klachten hebben zij over hoe de overheid omgaat met hun gegevens? Ook spraken de onderzoekers met deskundigen op het gebied van gegevensbescherming en schoven ze aan bij ketenoverleggen om een beeld te krijgen van de uitvoeringspraktijk en mogelijke dilemmas.
Besluit: 2018-12-13
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2018-12-12] De SVB en Belastingdienst gaan (aanstaande) co-ouders duidelijker informeren over de aanvraag van kinderbijslag.
Besluit: 2018-12-12
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2018-11-21] Op 14 mei 2018 heeft de Nationale ombudsman het
Besluit: 2018-11-21
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2018-11-12] De Nationale ombudsman is met een aantal gemeenten in gesprek gegaan over de vraag of een 'ombudsfunctie' bijdraagt aan de mogelijkheden om een signaal, hulpvraag of klacht af te geven. Deze vraag dient zich wat de Nationale ombudsman betreft niet te beperken tot het sociaal domein. Daarnaast is ingegaan op de vraag hoe gemeenten van de signalen, hulpvragen of klachten kunnen leren en welke rol daarbij voor de Nationale ombudsman is weggelegd. In deze publicatie wordt achtereenvolgens ingegaan op enkele voorbeelden van de invulling van een 'ombudsfunctie', op de gesprekken die zijn gevoerd en op de visie van de Nationale ombudsman op klachtbehandeling.
Besluit: 2018-11-12
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2018-10-10] Onderzoek uit eigen beweging naar behoorlijke inburgering. De overheid maakt het inburgeraars moeilijk om mee te doen in de samenleving. Inburgeraars moeten aan allerlei eisen voldoen om in te burgeren en moeten tegelijkertijd hun leven op de rit krijgen in het land dat ze niet kennen en waar ze de taal niet spreken. De focus van de ombudsman is uitdrukkelijk het perspectief van de inburgeraar: wat mogen zij van de overheid verwachten waar het gaat om inburgering?
Besluit: 2018-10-10
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2018-09-13] De ombudsman gaat na of de gemeentelijke schuldhulpverlening na zijn eerdere rapport is verbeterd.
Besluit: 2018-09-13
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2018-09-03] Tijdens eerder onderzoek naar de Berichtenbox en M
Besluit: 2018-09-03
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2018-06-06] De Veteranenombudsman constateert dat Defensie de behandeling van klachten onvoldoende heeft verbeterd. Klachten worden vooral bekeken vanuit het eigen perspectief en formeel benaderd. Er is nog steeds te weinig persoonlijk contact en Defensie behandelt klachten nog steeds onvoldoende voortvarend. Tot slot is het nog steeds niet mogelijk dat mondelinge klachten worden geregistreerd. Hierdoor blijft een deel van de klachten buiten beeld en heeft Defensie onvoldoende zicht op eventuele verbeterpunten.
Besluit: 2018-06-06
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2018-05-14] Regelmatig geven mensen bij de ombudsman aan dat zij knelpunten ervaren als zij voor zorg aankloppen bij de overheid. Het is hen bijvoorbeeld niet duidelijk bij welke instantie zij hun zorgaanvraag moeten indienen, zij worden van het kastje naar de muur gestuurd. Met dit onderzoek wijst de ombudsman de overheid op de knelpunten, draagt hij hiervoor 3 oplossingen aan en vraagt hij de overheid om actie hierop. Het ministerie van VWS, VNG en ZN gaan met de voorgestelde oplossingen aan de slag.
Besluit: 2018-05-14
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2018-04-11] Burgers nemen steeds vaker zelf initiatief op terreinen waar voorheen de overheid een taak op zich nam: burgers die zelf de publieke ruimte inrichten, de veiligheid in de wijk bewaken of het vervoer van de ouderen uit het dorp naar het ziekenhuis zelf ter hand willen nemen. Dat levert voor de overheid nieuwe uitdagingen en vraagstukken op. De ombudsman heeft onderzocht wat burgers van de overheid mogen verwachten en heeft daarvoor 3 uitgangspunten en een aantal aanbevelingen vastgesteld.
Besluit: 2018-04-11
Documenten: 5
[Gepubliceerd: 2018-03-18] Visie op professionele klachtbehandeling: de Nationale ombudsman biedt inspiratie en praktische houvast.
Besluit: 2018-03-18
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2018-03-14] Het lukt gemeenten en politie niet altijd om het demonstratierecht voldoende te waarborgen. Dit constateert de Nationale ombudsman in zijn rapport "Demonstreren, een schurend grondrecht?" Demonstreren is een grondrecht en dat betekent dat de gemeente en politie zich tot het uiterste moeten inspannen om demonstraties te faciliteren en te beschermen, zodat burgers in vrijheid hun mening hoe impopulair ook kunnen laten horen.
Besluit: 2018-03-14
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2018-01-19] Gemeenten bieden mensen met problematische schulden niet altijd een laagdrempelige en brede toegang tot schuldhulpverlening.
Besluit: 2018-01-19
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2017-12-13] Onderzoek uit eigen beweging naar de duur en wijze van opvang van gedetineerden in ophoudkamers van het cellencomplex in een gerechtsgebouw. De Nationale ombudsman vindt het onaanvaardbaar dat gedetineerden langer dan zes uur verblijven in een ophoudkamer. Daarnaast benadrukt hij dat het belangrijk is om de gedetineerden in de ophoudkamers steeds goed te informeren en correct te bejegenen. Dit is des te belangrijker op het moment dat een gedetineerde langer dan zes uur wordt opgehouden.
Besluit: 2017-12-13
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2017-12-08] > E raport aki ta disponibel na Papiamentu
Besluit: 2017-12-08
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2017-12-08] > Dit rapport is ook beschikbaar in het Nederlands
Besluit: 2017-12-08
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2017-12-07] Iedereen moet zaken kunnen doen met de overheid. De overheid is hierbij aan zet. Burgers hebben tenslotte geen keuze. Je kunt maar bij één overheid terecht. Daarom is het uitgangspunt van de Nationale ombudsman: stel burgers centraal. Juist als het gaat om digitalisering van je dienstverlening. In zijn Ombudsvisie op digitalisering formuleert Nationale ombudsman 4 uitgangspunten die van belang zijn voor de overheid die digitaliseert.
Besluit: 2017-12-07
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2017-11-17] De Veteranenombudsman ontving klachten van ex-partners die stellen dat Defensie onvoldoende oog en waardering heeft voor de rol die zij hebben gespeeld. Ex-partners kunnen geen beroep doen op de Veteranenwet omdat zij daarin niet worden aangemerkt als "relatie van de veteraan". De ombudsman startte een verkenning om inzicht in de omvang van de problemen en mogelijke oplossingen te krijgen. De verkenning laat zien dat de kwestie die de ex-partners bij de Veteranenombudsman aankaartten, wel degelijk bestaat. (dossiernummer 2017.12863)
Besluit: 2017-11-17
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2017-11-01] Een kwalitatief onderzoek naar de effectiviteit van de onderzoeken uit eigen beweging van de Nationale ombudsman
Besluit: 2017-11-01
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2017-10-04] Behoorlijke bijstand?
Besluit: 2017-10-04
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2017-09-28] Van een koude kermis thuiskomen
Besluit: 2017-09-28
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2017-09-06] Wat mogen burgers in redelijkheid verwachten van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties met betrekking tot de werking van MijnOverheid en daarbinnen specifiek de Berichtenbox?
Besluit: 2017-09-06
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2017-08-09] Belastingdienst/Toeslagen zette in 2014 per direct de kinderopvangtoeslag stop bij 232 gezinnen, omdat er sprake was van 'mogelijk misbruik'. Dit zonder enig oog voor de ernstige gevolgen voor een grote groep bonafide ouders. Dat concludeert Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. De Belastingdienst heeft de ouders door deze ongenuanceerde aanpak in een onmogelijke positie, grote financiële problemen en langdurige onzekerheid gebracht. De Belastingdienst heeft beloofd zijn werkwijze aan te passen en de ombudsman hierover te informeren. De ombudsman beveelt de Belastingdienst aan de getroffen ouders excuses te maken en hen tegemoet te komen in het ondervonden leed.
Besluit: 2017-08-09
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2017-07-18] Het is Rijksinspecties de afgelopen jaren doorgaans goed gelukt zich meer te richten op burgers, in plaats van alleen op degenen die onder hun toezicht staan. Zo besteden zij in hun dienstverlening en contacten met burgers doorlopend aandacht aan ervaringen en klanttevredenheid. De Nationale ombudsman concludeert dit in zijn onderzoek naar de manier waarop Rijksinspecties het burgerperspectief een plek in hun werk geven. Wel kunnen zij de verwachtingen van burgers nog beter managen. Zo kunnen Rijksinspecties meer actief en structureel zichtbaar maken wat er met meldingen van burgers gebeurt en wat die opleveren.
Besluit: 2017-07-18
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2017-07-11] Ook al droomt Zaza ervan een tijdje in het buitenland te studeren en later bij de politie te werken, zonder Nederlands paspoort zal dat nooit gebeuren. Duizenden mensen, waaronder veel jongvolwassenen zoals Zaza, die hun leven in Nederland hebben opgebouwd, hier studeren, Nederlands spreken en schrijven, zijn Nederlanders zonder Nederlands paspoort. Hierdoor wordt hun toekomst belemmerd en voelen zij zich tweederangsburgers. Deze inwoners van Nederland hebben hun thuis in ons land gevonden en mogen hier ook blijven. De Nationale ombudsman heeft de wijze onderzocht waarop de IND invulling geeft aan het begrip bewijsnood bij naturalisatieverzoeken.
Besluit: 2017-07-11
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2017-07-06] Vrouwen in vrouwenopvang raken verstrikt in financiële regelingen. De Nationale ombudsman doet beroep op VWS en gemeenten voor verbetering.
Besluit: 2017-07-06
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2017-05-17] Een betrouwbare overheid beschermt de woonwagencultuur met beleid dat voldoende standplaatsen waarborgt. In zijn rapport 'Woonwagenbewoner zoekt standplaats' laat de Nationale ombudsman weten dat het kabinet hierin het voortouw moet nemen en een einde moet maken aan discriminerend standplaatsenbeleid. Er moet een regie voerend ministerie komen. Niet alle gemeenten zijn zich voldoende bewust van de bijzondere positie van de woonwagencultuur. Zij handelen daardoor niet betrouwbaar in het borgen van die cultuur.
Besluit: 2017-05-17
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2017-03-31] Behoorlijk handhaven, dat is een complexe aangelegenheid omdat het in de kern om botsende belangen gaat. Iedereen kent de voorbeelden: een café blijft te lang open en omwonenden ervaren overlast, buren bouwen zonder vergunning een schuurtje dat te dicht op de erfgrens staat, een evenement in de buurt zorgt voor dagenlange geluidsoverlast. De Nationale ombudsman ontvangt jaarlijks een substantieel aantal klachten over de wijze van handhaving door gemeenten. Net verschenen is het rapport ´de kunst van handhaven´, met daarin drie lessen voor gemeenten.
Besluit: 2017-03-31
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2017-03-28] Meer dan de helft van (oud-)studenten met een betalingsachterstand komt in aanraking met een deurwaarder. Zij weten niet dat er een probleem is met de aflossing van hun studielening of hebben hun reisproduct niet op tijd stopgezet. De ombudsman pleit voor meer effectieve en persoonlijk communicatie. DUO kan bijvoorbeeld persoonlijk contact opnemen met (oud-)studenten om betalingsachterstanden niet verder op te laten lopen. De ombudsman heeft daarnaast stevige kritiek op de manier van stopzetten van het studentenreisproduct.
Besluit: 2017-03-28
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2017-03-07] Q-koorts, vijf jaar later: wat is er sinds 2012 veranderd? Welke lessen heeft de overheid geleerd? In zijn onderzoeksrapport 'Q-koorts, een kwestie van erkenning', maakt de Nationale ombudsman de balans op. De aanbevelingen uit 2012 zijn deels door de overheid opgevolgd, maar ondanks die stappen blijft er wantrouwen bestaan en is de situatie voor Q-koortspatiënten zelf sinds 2012 niet veel verbeterd.
Besluit: 2017-03-07
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2017-03-02] Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde.
Besluit: 2017-03-02
Documenten: 4
[Gepubliceerd: 2017-02-13] De Nationale ombudsman vindt dat werkgevers die buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) in dienst hebben de klachtbehandeling beter moeten regelen en daarin de burger centraal moeten stellen. Burgers die klachten hebben over boa's, weten vaak niet dat of waar ze een klacht kunnen indienen. De organisaties missen daardoor kansen om te leren van klachten. De ombudsman schrijft dit in zijn onderzoeksrapport Buitengewone klachtbehandeling dat hij vandaag publiceert.
Besluit: 2017-02-13
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2017-02-01] Het Openbaar Ministerie houdt zich structureel niet aan de doorzendtermijn voor zogeheten Mulderberoepen. Burgers ervaren het als zeer onrechtvaardig dat zij hun rechten verliezen na de geringste termijnoverschrijding, terwijl aan de ruime overschrijdingen door het Openbaar Ministerie geen enkele consequentie is verbonden.
Besluit: 2017-02-01
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2017-01-17] Het UWV heeft burgers onjuist en onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven zij per post krijgen en welke uitsluitend digitaal. Dat vergroot het risico dat zij belangrijke informatie missen. Tegelijkertijd met het verschijnen van dit rapport, heeft de Nationale ombudsman een rapport over de SVB gepubliceerd over hetzelfde onderwerp. Van Zutphen vindt het uiterst belangrijk dat UWV en SVB snel, volledig en correct informeren over hun digitaliseringstraject. Hij doet aanbevelingen voor verbetering waar ook andere overheidsinstanties hun voordeel mee kunnen doen.
Besluit: 2017-01-17
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2017-01-17] Het SVB heeft burgers onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven zij per post krijgen en welke uitsluitend digitaal. Dat vergroot het risico dat zij belangrijke informatie missen. Tegelijkertijd met het verschijnen van dit rapport, heeft de Nationale ombudsman een rapport over het UWV gepubliceerd over hetzelfde onderwerp. Van Zutphen vindt het uiterst belangrijk dat UWV en SVB snel, volledig en correct informeren over hun digitaliseringstraject. Hij doet aanbevelingen voor verbetering waar ook andere overheidsinstanties hun voordeel mee kunnen doen.
Besluit: 2017-01-17
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2016-11-09] De Nationale ombudsman heeft een terugblikonderzoek ingesteld in vervolg op zijn eerdere onderzoek 'Spelregels voor het maken van geluidsopnamen' (2014/166). In dit terugblikonderzoek staat de vraag centraal in hoeverre de overheidsinstanties de spelregels in de praktijk toepassen en welke problemen hierbij kunnen ontstaan.
Besluit: 2016-11-09
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2016-11-07] Mevrouw K., die op medische gronden beperkt is in het verrichten van betaalde arbeid, vroeg na haar verhuizing naar de gemeen
Besluit: 2016-11-07
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2016-11-01] In zijn rapport 'Een mens leeft, een systeem niet' zegt de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, dat iedere burger zich moet kunnen inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Te veel burgers zoals daklozen, wereldreizigers of mensen in een tijdelijke noodsituatie, komen in de problemen als een gemeente weigert hen in te schrijven. Van Zutphen: 'Als mensen daardoor geen aanspraak kunnen maken op voorzieningen, niet aan een woning kunnen komen of geen zorgverzekering kunnen afsluiten, worden zij in een kwetsbare positie gedrukt. Zij komen dan in een vicieuze cirkel waar zij moeilijk zelfstandig uit kunnen komen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn van een bevolkingsregistratie.'
Besluit: 2016-11-01
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2016-09-27] Een analyse van ervaringen van burgers met de uitvoering van de wanbetalersregeling om van te leren bij de overdracht van het Zorginstituut aan het CAK.
Besluit: 2016-09-27
Documenten: 4
[Gepubliceerd: 2016-09-20] Gemeenten moeten zich beter voorbereiden op de communicatie met burgers bij omstreden bestemmingen als een asielzoekerscentrum (azc). Dat concludeert de Nationale ombudsman in zijn rapportage 'Omstreden bestemming' over de herbestemming van de leegstaande Prins Willem-Alexanderkazerne in Gouda. De ombudsman roept gemeenten op kennis te nemen van de VNG-handreiking 'Besluitvorming opvang asielzoekers en huisvesting statushouders' van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Participatiewijzer van de Nationale ombudsman.
Besluit: 2016-09-20
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2016-08-24] De burger is onvoldoende in beeld bij het proces van in beslag nemen van voorwerpen. Dat concludeert Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. "Uit ons onderzoek blijkt dat als een voorwerp in beslag genomen is, het daarna voor de burger in een soort zwart gat belandt. Je weet niet waar het voorwerp is en wat ermee gebeurt. Soms is het verkocht of vernietigd zonder dat je dat weet", aldus Van Zutphen. De ombudsman vindt dit onbehoorlijk. Hij doet aanbevelingen om het proces te verbeteren. De informatieverstrekking aan de burger en de rechtsbescherming moeten bijvoorbeeld beter. De politie, het Openbaar Ministerie en Domeinen hebben toegezegd met de aanbevelingen aan de slag te gaan.
Besluit: 2016-08-24
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2016-07-14] De Nationale ombudsman en de gemeentelijke ombudsman Rotterdam zijn zeer kritisch over de massale insluiting en aanhouding van 326 demonstrerende Feyenoord-supporters op 21 februari jl. Op verschillende punten ging het mis. De supporters werden overvallen door het optreden van de politie. De ombudsmannen constateren dat de verantwoordelijke overheden te kort geschoten zijn in hun communicatie voor, tijdens en na de demonstratiemars. En dat er een ongeoorloofde inbreuk is gepleegd op de grondrechten van de demonstranten. Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, en de gemeentelijke ombudsman Rotterdam, Anne Mieke Zwaneveld, stellen dit in hun rapport 'Geen winnaars' over de gebeurtenissen. 'Dit moet niet nog een keer zo gebeuren', aldus de ombudsmannen. 'Burgemeester, politie en OM moeten heroverwegen hoe om te gaan met een situatie als deze.'
Besluit: 2016-07-14
Documenten: 4
[Gepubliceerd: 2016-05-11] De Nationale ombudsman concludeert in zijn rapport dat de overheid onterecht teveel uitgaat van de zelfredzaamheid van burgers bij de gemeentelijke schuldhulpverlening. Minder zelfredzamen lopen tegen drempels op voor- en tijdens het schuldhulpverleningstraject en vallen buiten de boot.
Besluit: 2016-05-11
Documenten: 4
[Gepubliceerd: 2016-05-10] De overheid moet Nederlanders die in het buitenland (gaan) wonen actief en gericht informeren over wanneer zij hun Nederlanderschap verliezen. Dit constateert de Nationale ombudsman in dit onderzoek. Voor mensen die al ongewild en ongemerkt hun Nederlanderschap verloren zijn, moet een snelle mogelijkheid komen dit terug te draaien. Door het ontbreken van voorlichting verliezen sommigen nu hun Nederlanderschap zonder het te weten. De gevolgen van het verlies zijn vergaand en hebben grote impact: mensen voelen zich Nederlanders, het voelt als verlies van een deel van jezelf. Daarnaast zijn er praktische gevolgen. Wil iemand weer permanent in Nederland gaan wonen, bijvoorbeeld om voor hulpbehoevende ouders te zorgen, dan gaat dat niet zomaar.
Besluit: 2016-05-10
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2016-04-05] De overheid moet voor iedereen toegankelijk zijn. De overheid oog houden voor mensen die moeite hebben met digitalisering.
Besluit: 2016-04-05
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2016-03-23] Een onverwacht hoge rekening In 2015 ontstond maatschappelijke onrust over de hoo
Besluit: 2016-03-23
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2016-01-27] De Nationale ombudsman heeft een verkenning gedaan naar wat burgers verwachten van Rijksinspecties. Burgers hebben vrijwel dagelijks te maken met de inspecties omdat zij toezicht houden op veel aspecten van ons dagelijks leven. Met de opbrengst van de verkenning wil de ombudsman in gesprek met de inspecties kijken hoe zij het burgerperspectief nog meer een plaats kunnen geven in hun dagelijks werk. Er bestaat bijvoorbeeld verwarring over de vraag wanneer mensen bij een inspectie terecht kunnen. En burgers willen meer input leveren voor de toezichthoudende taak van inspecties.
Besluit: 2016-01-27
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2015-11-12] Nationale ombudsman onderzoekt de inzet van het dwangmiddel gijzeling bij niet betaalde verkeersboetes en strafbeschikkingen, waarbij hij zich speciaal richt op degenen die wel willen, maar niet kunnen betalen.
Besluit: 2015-11-12
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2015-09-01] De Nationale ombudsman heeft onderzoek gedaan naar uitzettingsvluchten van uitgeprocedeerde vreemdelingen. De Nederlandse overheid dient er voor te zorgen dat een uitzetting goed verloopt. De ombudsman heeft in kaart gebracht hoe in Nederland de uitzetting in de praktijk gaat en hoe het toezicht hierop is geregeld.
Besluit: 2015-09-01
Documenten: 4
[Gepubliceerd: 2015-08-25] De overheid moet leren van grote uitvoeringsproblemen zoals onlangs bij de invoering van het pgb-trekkingsrecht.
Besluit: 2015-08-25
Documenten: 4
[Gepubliceerd: 2015-07-01] De gemeente Enschede stelt zich niet op als een betrouwbare overheid door burgers -die een bijstandsaanvraag willen doen- niet volledig te informeren en door doelbewust informatie achter te houden. De ombudsman deed onderzoek naar aanleiding van signalen die hij ontving over de bijstandsverlening door Enschede. Vooral de behandeling van bijstandsaanvragen van mensen van 27 jaar en ouder sprongen in het oog. Hoewel de ombudsman de overwegingen van de gemeente kan volgen om selectief informatie te verstrekken, komt hij tot het oordeel dat de gedraging van de gemeente in strijd is met het vereiste van betrouwbaarheid.
Besluit: 2015-07-01
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2015-07-01] Als mensen scheiden, spreken ze een omgangsregeling af voor hun minderjarige kinderen. Als er problemen ontstaan rond die regelingen, bijvoorbeeld als een van beide ouders de regeling niet nakomt, dan wordt nogal eens de politie ingeschakeld. De Kinderombudsman en de Nationale ombudsman hebben samen onderzocht wat de rol van de politie zou moeten zijn. Mogen ze een kind fysiek weghalen bij een van de ouders? Blijven ze verre van deze problemen? Wat vinden ouders? Wat vindt de politie?
Besluit: 2015-07-01
Documenten: 4
[Gepubliceerd: 2015-02-12] De Nationale ombudsman ontving in 2014 een recordaantal klachten over de Belastingdienst/ Toeslagen. Het totaal aantal schriftelijke klachten steeg met 59% t.o.v. 2013. Deze forse stijging is voor de Nationale ombudsman reden geweest om een onderzoek in te stellen.
Besluit: 2015-02-12
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2015-01-23] De Nationale ombudsman concludeert in zijn rapport 'Ziekenhuisrekeningen op weg naar transparantie?' dat burgers van de overheid verwachten dat zij voorafgaand aan een medische behandeling inzicht krijgen in kosten. Hierdoor kunnen zij een verantwoorde keuze maken. Van Dooren: 'Aan deze verwachtingen van de burger komt de overheid onvoldoende tegemoet. Bovendien zijn zorgnota's onvoldoende duidelijk voor de burger en brengt het declaratiesysteem mee dat de kosten van eenvoudige behandelingen die binnen het eigen risico kunnen vallen, disproportioneel zijn.'
Besluit: 2015-01-23
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2014-10-30] Onderzoek uit eigen beweging naar de wijze waarop de Belastingdienst de één bankrekeningnummer maatregel heeft ingevoerd. In het rapport treft u de belangrijkste conclusies aan.
Besluit: 2014-10-30
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2014-09-23] Mensen in de sociale werkvoorziening (Wsw'ers) kunnen in praktijk nergens met hun klachten terecht, constateert waarnemend Na
Besluit: 2014-09-23
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2014-07-29] Naar aanleiding van signalen in de media en klachten van het Actiecomité Herstel van Vertrouwen over het optreden door politi
Besluit: 2014-07-29
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2014-07-08] Meer dan de helft van de gemeenten betaalt facturen van ondernemers te laat. De overheid brengt ondernemers hiermee in de problemen en geeft niet het goede voorbeeld. Dat constateert de Nationale ombudsman in zijn rapport 'Wie betaalt de rekening'. Hij doet de overheid aanbevelingen hoe het betaalgedrag verbeterd kan worden. Daarvoor is een cultuuromslag nodig. De oplossing ligt gedeeltelijk in organisatorische aanpassingen, zoals heldere informatie over factuureisen en het benoemen van een contactpersoon. Belangrijker is dat er een cultuuromslag nodig is bij de ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor de crediteurenadministratie. Zij moeten zich beter bewust zijn van de gevolgen voor ondernemers wanneer die te laat betaald worden.
Besluit: 2014-07-08
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2013-12-09] De burger gaat digitaal De Nationale ombudsman heeft een onderzoek uitgevoerd naar de
Besluit: 2013-12-09
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2013-11-02] De Nationale ombudsman ontving in 2012 en 2013 een toenemend aantal klachten over beslaglegging door gerechtsdeurwaarders op periodieke inkomsten zoals loon en uitkering
Besluit: 2013-11-02
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2013-10-03] Dit rapport komt uit in een periode dat er veel te doen is rond medische zorg aan (uitgeprocedeerde) asielzoekers.
Besluit: 2013-10-03
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2013-06-02] Politiemensen ervaren onvoldoende vertrouwen in eigen optreden en in hun omgeving als ze geweld moeten gebruiken.
Besluit: 2013-06-02
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2013-02-05] De overheid brengt geregeld burgers in ernstige financiële problemen door onverhoeds geld op te eisen, zegt de ombudsman over
Besluit: 2013-02-05
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2012-12-12] De Nationale ombudsman heeft spelregels gemaakt voor instanties (zoals politie en Openbaar Ministerie) die te maken krijgen m
Besluit: 2012-12-12
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2012-11-08] Aanleiding
Besluit: 2012-11-08
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2012-08-06] De overheid wil dat mensen zonder verblijfsrecht uit zichzelf uit Nederland vertrekken.
Besluit: 2012-08-06
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2012-07-12] De overheid moet bij risico's niet óver maar mét burgers communiceren, vindt de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer.
Besluit: 2012-07-12
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2012-06-29] De relatie tussen de overheid en de Q-koortspatiënten is ernstig geschaad.
Besluit: 2012-06-29
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2012-06-29] De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer heeft zijn onderzoek naar gemeentelijke schuldhulpverlening afgerond met het rapport: 'Schulden komen nooit alleen, aandachtspunten voor de schuldhulpverlening'. Hij pleit voor een meer respectvolle benadering van mensen met schulden.
Besluit: 2012-06-29
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2012-04-12] In 2011 hebben penitentiaire inrichtingen 39 gevallen van overlijden van een gedetineerde gemeld.
Besluit: 2012-04-12
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2012-04-02] Al enkele jaren heb ik aandacht besteed aan klachten van patiënten en nabestaanden over de Inspectie voor de Gezondheidszorg
Besluit: 2012-04-02
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2011-11-24] De Nationale ombudsman is zelf een onderzoek gestart naar een achttal veel voorkomende klachten over het UWV.
Besluit: 2011-11-24
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2011-09-15] In onze samenleving zijn de zorg voor een veilige leefomgeving voor burgers enerzijds en het beschermen van de privacy en de
Besluit: 2011-09-15
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2011-09-02] De Nationale ombudsman kreeg bezoek van bezorgde voetbalsupporters uit het hele land, omdat zij vonden dat zij als goedwillen
Besluit: 2011-09-02
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2011-08-16] DIGITAAL CONTACT BURGER-OVERHEID
Besluit: 2011-08-16
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2011-06-17] In dit rapport pleit de Nationale ombudsman voor de menselijke maat in de AWBZ-uitvoering.
Besluit: 2011-06-17
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2011-05-23] Om de integratie in onze maatschappij te bevorderen wordt sinds 2006 van nieuwkomers verwacht dat zij voor hun komst hier in
Besluit: 2011-05-23
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2011-02-15] In de relatie tussen de burger en de overheid speelt de behoorlijkheid een belangrijke rol.
Besluit: 2011-02-15
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2011-01-24] In de Nederlandse samenleving geldt het uitgangspunt dat iedereen mee moet en mag doen.
Besluit: 2011-01-24
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2010-09-13] In zijn onderzoeksrapport Helder handhaven (2010/235) stelt de ombudsman dat gemeenten duidelijk moeten maken wanneer ze wel
Besluit: 2010-09-13
Documenten: 4
[Gepubliceerd: 2010-06-24] Eind 2007 voerde de IGZ een thematisch onderzoek uit naar de kwaliteit van verantwoorde zorg op basis intensive cares (lC's)
Besluit: 2010-06-24
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2010-06-21] In 2006 bracht de Nationale ombudsman een rapport uit naar aanleiding van zijn onderzoek uit eigen beweging naar de 100%-cont
Besluit: 2010-06-21
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2010-06-16] De Nationale ombudsman heeft onderzocht of belangen van burgers voldoende gewaarborgd zijn, in de werkwijze van de IND en KMa
Besluit: 2010-06-16
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2010-05-02] De Nationale ombudsman ontvangt al langere tijd klachten over de begrijpelijkheid van beschikkingen van het CAK.
Besluit: 2010-05-02
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2010-03-23] Er bestaan op dit moment veel varianten van klachtbehandeling binnen Bureau Jeugdzorg.
Besluit: 2010-03-23
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2010-02-23] Opvang van kinderen die niet meer thuis kunnen blijven vraagt om pleeggezinnen, waarbij de voorkeur uitgaat naar verzorging b
Besluit: 2010-02-23
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2010-02-09] Iemand die een WW-uitkering ontvangt, mag met behoud van uitkering een eigen bedrijf starten.
Besluit: 2010-02-09
Documenten: 5
[Gepubliceerd: 2010-02-02] Op basis van de 'interventiepraktijk' bij de Nationale ombudsman is een lijst van acht belangrijke knelpunten in de uitvoerin
Besluit: 2010-02-02
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2010-01-14] Voor mensen is de telefoon een belangrijk communicatiemiddel.
Besluit: 2010-01-14
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2009-12-03] De Nationale ombudsman constateert na onderzoek dat het toezicht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg op de zorg voor ver
Besluit: 2009-12-03
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2009-11-17] Leerlingen die wegens hun handicap niet zelfstandig naar school kunnen, kunnen aanspraak maken op leerlingenvervoer.
Besluit: 2009-11-17
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2009-09-16] Dit is een onderzoek uit eigen beweging van de Nationale ombudsman naar de uitgangspunten voor behoorlijke burgerparticipatie
Besluit: 2009-09-16
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2009-06-23] DeNationale ombudsman heeft een onderzoek uit eigen beweging ingesteld naar de behandeling van schadeclaims door de ministeri
Besluit: 2009-06-23
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2009-03-24] Vanaf eind 2007 ontving de Nationale ombudsman steeds meer klachten over het uitblijven van terugbetalingen door het College
Besluit: 2009-03-24
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2009-02-19] De Onderwijsinspectie geeft radicaal vernieuwende scholen, zoals de Iederwijsscholen, voldoende ruimte om zich te verantwoord
Besluit: 2009-02-19
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2009-02-17] Door een interventieteam (GBA-controleur, politieagenten, medewerkers Belastingdienst en Regionale Sociale Dienst) werd bij v
Besluit: 2009-02-17
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2009-02-10] Het rapport vormt het resultaat van het tweede onderzoek naar de kwaliteit van de beantwoording van burgerbrieven bij het min
Besluit: 2009-02-10
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2008-12-15] Uit verschillende klachten die begin 2008 bij de Nationale ombudsman zijn ingediend bleek dat de uitbetaling van de kinderopv
Besluit: 2008-12-15
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2008-12-04] Dit is een onderzoek uit eigen beweging van de Nationale ombudsman, naar de praktijk rond het beheer en teruggeven van persoo
Besluit: 2008-12-04
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2008-11-12] Door een interventieteam (GBA-controleur, politieagenten, medewerkers Belastingdienst en Regionale Sociale Dienst) werd bij v
Besluit: 2008-11-12
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2008-11-04] De Nationale ombudsman stelde uit eigen beweging een onderzoek bij de ministeries naar de tijdigheid van de behandeling van b
Besluit: 2008-11-04
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2008-10-14] Dit is een onderzoek uit eigen beweging van de Nationale ombudsman naar het optreden van de politie en het openbaar ministeri
Besluit: 2008-10-14
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2007-12-13] Onderzoek uit eigen beweging door de Nationale ombudsman, naar de invulling van de demonstratievrijheid in regio Haaglanden.
Besluit: 2007-12-13
Documenten: 4
[Gepubliceerd: 2007-11-21] Onderzoek uit eigen beweging door de Nationale ombudsman naar de deugdelijkheid van de ontslagprocedure van Centrale organisa
Besluit: 2007-11-21
Documenten: 4
[Gepubliceerd: 2007-11-07] Uit klachten die de Nationale ombudsman de afgelopen jaren ontving, bleek dat er soms twijfel bestaat over de taxaties door D
Besluit: 2007-11-07
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2007-09-26] Onderzoek uit eigen beweging door de Nationale ombudsman naar het gebruik en de totstandkoming van individuele ambtsberichten
Besluit: 2007-09-26
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2007-06-24] Onderzoek uit eigen beweging door de Nationale ombudsman, naar de plaatsing van de bodyscan op Schiphol voor de controle op h
Besluit: 2007-06-24
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2007-05-07] In juni 2006 startte de Nationale ombudsman een onderzoek naar klachten over discriminatie bij bevorderingsprocedures bij het
Besluit: 2007-05-07
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2007-03-27] Sinds 1 januari 2005 geldt in Nederland een algemene identificatieplicht op straat en in openbare ruimten.
Besluit: 2007-03-27
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2007-02-27] Onderzoek uit eigen beweging door de Nationale ombudsman naar de manier waarop de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) ui
Besluit: 2007-02-27
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2007-01-30] De Nationale ombudsman stelde uit eigenbeweging een onderzoek in bij elf gemeenten naar de tijdigheid van de behandeling van
Besluit: 2007-01-30
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2006-12-12] Dit is een onderzoek uit eigen beweging van de Nationale ombudsman, waarbij is onderzocht of de Belastingdienst voldoende maa
Besluit: 2006-12-12
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2006-12-12] Onderzoek uit eigen beweging naar de uitvoering van de laatste fase van het huursubsidieproces door de Directie Informatie, B
Besluit: 2006-12-12
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2006-10-31] De heer Spijkers, een voormalig maatschappelijk werker van het Ministerie van Defensie, was klokkenluider in de kwestie van d
Besluit: 2006-10-31
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2006-10-23] Naar aanleiding van klachten over de lange behandelingsduur van bezwaarschriften tegen indicatiestellingen door het CIZ en de
Besluit: 2006-10-23
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2006-09-04] Vanaf december 2005 ontving de Nationale ombudsman zeer regelmatig klachten over het CVZ dat het E 121-formulier niet werd to
Besluit: 2006-09-04
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2006-06-25] De Nationale ombudsman heeft uit eigen beweging een onderzoek ingesteld naar de uitvoering van de 100%-controles op Schiphol
Besluit: 2006-06-25
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2006-05-29] Dit rapport is het resultaat van het onderzoek uit eigen beweging dat de Nationale ombudsman in november 2005 is gestart naar
Besluit: 2006-05-29
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2005-09-06] In september 2003 bracht de Nationale ombudsman het zogenoemde Burgerbrievenrapport uit rapport 2003/325.
Besluit: 2005-09-06
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2005-06-20] De Nationale ombudsman ontving in 2004 een groot aantal klachten over de lange duur van de behandeling van aanvragen om verle
Besluit: 2005-06-20
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2005-06-20] De Nationale ombudsman heeft in 2004 een groot aantal klachten over klachtbehandeling door de Immigratie- en Naturalisatiedi
Besluit: 2005-06-20
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2004-11-30] Jongeren met ernstige gedragsproblemen worden in afwachting van een plaats in een justitiële behandelinrichting, geplaatst in
Besluit: 2004-11-30
Documenten: 3
[Gepubliceerd: 2004-06-21] Huurcommissies doen onaanvaardbaar lang over de behandeling van verzoekschriften, aanvragen en verzetschriften.
Besluit: 2004-06-21
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2003-10-29] Al jaren bereiken de Nationale ombudsman klachten over het niet naleven door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) van
Besluit: 2003-10-29
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2003-09-29] In rapport 2003/325 van 30 september 2003 concludeert de Nationale ombudsman dat de overheid te traag reageert op bezwaarschr
Besluit: 2003-09-29
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2003-06-09] De ministers van Justitie en Buitenlandse Zaken hebben verantwoordelijkheden laten liggen bij de toelating van vreemdelingen.
Besluit: 2003-06-09
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2002-12-20] Zorgverzekeraars zijn te traag bij de afhandeling van bezwaarschriften en moeten hierover beter communiceren met hun verzeke
Besluit: 2002-12-20
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2002-12-17] De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is niet in staat de 18-jarige leeftijd van asielzoekers vast te stellen met rönt
Besluit: 2002-12-17
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2002-06-19] De manier waarop de Nederlandse autoriteiten uitvoering hebben gegeven aan het WOTS-verdrag met Marokko over de overbrenging
Besluit: 2002-06-19
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2001-03-27] Dit onderzoek betreft de verblijfsomstandigheden van asielzoekers in aanmeldcentra (AC's) tijdens de behandeling van hun asi
Besluit: 2001-03-27
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 2001-01-25] Al jaren bereiken de Nationale ombudsman klachten over het niet naleven door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) van
Besluit: 2001-01-25
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 1999-04-18] Het is aannemelijk dat de ongelukken met de AP-23 mijn in 1983 en 1984 bij de Koninklijke Landmacht in Oldebroek niet zouden
Besluit: 1999-04-18
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 1998-11-17] Een aantal van de maatregelen die in juni 1997 zijn genomen om de Eurotop in Amsterdam ongestoord te laten verlopen, kan de
Besluit: 1998-11-17
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 1998-08-17] De kwaliteit van individuele ambtsberichten in asielzaken is onvoldoende gewaarborgd, concludeert de Nationale ombudsman op
Besluit: 1998-08-17
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 1997-10-06] De Defensie-organisatie is tekortgeschoten bij de nazorg en de begeleiding van de nabestaanden van één van de slachtoffers va
Besluit: 1997-10-06
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 1996-12-17] De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) van het Ministerie van Justitie houdt onvoldoende toezicht op het functioneren va
Besluit: 1996-12-17
Documenten: 2
[Gepubliceerd: 1996-12-06] Het onderzoek in deze zaak betreft aspecten van de uitvoeringspraktijk van de maatregel van terbeschikkingstelling met bevel
Besluit: 1996-12-06
Documenten: 2
Dossiernummer: 2012-06868
Jaar: 2013
Documenten: 2