Onderzoeken Nationale ombudsman

Burger in zicht!

[Gepubliceerd: 2023-04-13] Burgers die een Wmo-voorziening aanvragen, ervaren weinig invloed en regie tijdens het proces van aanvragen hiervan.
Besluit: 2023-04-13 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2021/030 Verkleurde beelden

[Gepubliceerd: 2021-03-30] De ombudsman heeft onderzocht hoe de overheid moet omgaan met klachten over etnisch profileren. Hier vindt u het rapport.
Besluit: 2021-03-30 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

The citizen is not a dataset

[Gepubliceerd: 2021-03-02] The citizen is increasingly affected by the governments use of data and algorithms.
Besluit: 2021-03-02 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2021/021 Een burger is geen dataset

[Gepubliceerd: 2021-03-02] De overheid moet het perspectief van burgers centraal stellen als ze gebruikmaken van data en algoritmen. Dit staat in de ombudsvisie.
Besluit: 2021-03-02 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2021/010 DUO verbetert invordering achterstallige studieschulden oud-studenten in buitenland

[Gepubliceerd: 2021-02-16] DUO verbetert invordering achterstallige studieschuld oud-studenten in het buitenland door nieuwe werkwijze.
Besluit: 2021-02-16 Documenten: 9
Downloads: 📄 Volledig dossier

2021/002 Professionele klachtbehandeling door politie

[Gepubliceerd: 2021-01-19] De Nationale ombudsman ziet aandachtspunten voor verbetering van de professionele klachtbehandeling door de politie.
Besluit: 2021-01-19 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2020/014 Onderzoek 'Geschokt': Politie moet stroomstootwapen terughoudend en zorgvuldig inzetten

[Gepubliceerd: 2020-05-19] Begin 2017 startte de politie met een pilot met het stroomstootwapen.
Besluit: 2020-05-19 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

Overheid moet verdachte burger beter informeren over strafbeschikkingen en sepotbeslissingen

[Gepubliceerd: 2020-05-07] Nationale ombudsman noemt 3 voorwaarden waar overheid aan moet voldoen bij informeren burger over strafbeschikkingen en sepotbeslissing.
Besluit: 2020-05-07 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2020/002 Onderzoek naar de uitvoering van vreemdelingenbewaring

[Gepubliceerd: 2020-02-06] Aanleiding en doel Vreemdelingenbewaring heeft als doel mensen die niet in Nederland mogen
Besluit: 2020-02-06 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2019/059 Behoorlijk fouilleren: onderzoek naar de behandeling van klachten over veiligheidsfouilleringen op Schiphol

[Gepubliceerd: 2019-12-16] De Nationale ombudsman heeft onderzoek gedaan naar de behande
Besluit: 2019-12-16 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2019/058 Onderzoek naar de behandeling van klachten van mensen met een arbeidsbeperking

[Gepubliceerd: 2019-12-10] Aanleiding en achtergrond onderzoek beschut werk Signalen en
Besluit: 2019-12-10 Documenten: 5
Downloads: 📄 Volledig dossier

Een goed begin is het halve werk: onderzoek naar participatie bij infrastructurele rijksprojecten

[Gepubliceerd: 2019-10-10] Infrastructurele rijksprojecten zorgen voor veranderingen in de leefomgeving van burgers.
Besluit: 2019-10-10 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2019/046 Houd het simpel: onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van digitale formulieren van de overheid

[Gepubliceerd: 2019-08-26] Overheden kunnen de gebruiksvriendelijkheid van hun digitale formulieren vergroten, door nog beter naar de wensen van burgers
Besluit: 2019-08-26 Documenten: 4
Downloads: 📄 Volledig dossier

2019/022 Vrouwen uit de knel? Het vervolg

[Gepubliceerd: 2019-05-14] De Nationale ombudsman bracht in juli 2017 het rapport 'Vrouwen in d
Besluit: 2019-05-14 Documenten: 4
Downloads: 📄 Volledig dossier

2019/016 Binnentreden bij hulpverlening

[Gepubliceerd: 2019-03-26] Sinds jaar en dag krijgt de Nationale ombudsman klachten van burgers over binnentreden door de politie in het kader van hulpv
Besluit: 2019-03-26 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2019/004 Behoorlijke informatieverstrekking aan omwonenden rondom vergunningverlening (Informeren=Publiceren?)

[Gepubliceerd: 2019-03-08] Informatieverstrekking rondom vergunningverlening Burgers kr
Besluit: 2019-03-08 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2019/005 Onderzoek naar knelpunten die burgers ervaren bij het invorderen van schulden door de overheid

[Gepubliceerd: 2019-02-09] Aanleiding onderzoek De Nationale ombudsman ontvangt veel klachten van mensen bij wie het
Besluit: 2019-02-09 Documenten: 4
Downloads: 📄 Volledig dossier

2018/100 Aanbevelingen over professionele klachtbehandeling IND Caribisch Nederland

[Gepubliceerd: 2019-01-29] Dit rapport bevat de resultaten van een onderzoek naar klachtbehandeling bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst Caribisch
Besluit: 2019-01-29 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2018/085 Van wie is die privacy eigenlijk? Uitgangspunten voor samenwerkende professionals bij gegevensdeling

[Gepubliceerd: 2018-12-13] In dit onderzoek staat de privacy van burgers in ketenoverleggen centraal. Het gaat om overleggen waarbij verschillende instanties met elkaar samenwerken om een oplossing voor de hulp- of zorgvraag van de burger te vinden. Wat vinden burgers daarbij belangrijk? Welke klachten hebben zij over hoe de overheid omgaat met hun gegevens? Ook spraken de onderzoekers met deskundigen op het gebied van gegevensbescherming en schoven ze aan bij ketenoverleggen om een beeld te krijgen van de uitvoeringspraktijk en mogelijke dilemmas.
Besluit: 2018-12-13 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2018/087 'Kind van de rekening?' Onderzoek naar de toegang van co-ouders tot het kindgebonden budget

[Gepubliceerd: 2018-12-12] De SVB en Belastingdienst gaan (aanstaande) co-ouders duidelijker informeren over de aanvraag van kinderbijslag.
Besluit: 2018-12-12 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

Borg de zorg

[Gepubliceerd: 2018-11-21] Op 14 mei 2018 heeft de Nationale ombudsman het
Besluit: 2018-11-21 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2018/083 Vier speerpunten voor klachtbehandeling bij gemeenten

[Gepubliceerd: 2018-11-12] De Nationale ombudsman is met een aantal gemeenten in gesprek gegaan over de vraag of een 'ombudsfunctie' bijdraagt aan de mogelijkheden om een signaal, hulpvraag of klacht af te geven. Deze vraag dient zich wat de Nationale ombudsman betreft niet te beperken tot het sociaal domein. Daarnaast is ingegaan op de vraag hoe gemeenten van de signalen, hulpvragen of klachten kunnen leren en welke rol daarbij voor de Nationale ombudsman is weggelegd. In deze publicatie wordt achtereenvolgens ingegaan op enkele voorbeelden van de invulling van een 'ombudsfunctie', op de gesprekken die zijn gevoerd en op de visie van de Nationale ombudsman op klachtbehandeling.
Besluit: 2018-11-12 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2018/065 Een valse start: een onderzoek naar behoorlijke inburgering

[Gepubliceerd: 2018-10-10] Onderzoek uit eigen beweging naar behoorlijke inburgering. De overheid maakt het inburgeraars moeilijk om mee te doen in de samenleving. Inburgeraars moeten aan allerlei eisen voldoen om in te burgeren en moeten tegelijkertijd hun leven op de rit krijgen in het land dat ze niet kennen en waar ze de taal niet spreken. De focus van de ombudsman is uitdrukkelijk het perspectief van de inburgeraar: wat mogen zij van de overheid verwachten waar het gaat om inburgering?
Besluit: 2018-10-10 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2018/070 Vervolgonderzoek naar de toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening

[Gepubliceerd: 2018-09-13] De ombudsman gaat na of de gemeentelijke schuldhulpverlening na zijn eerdere rapport is verbeterd.
Besluit: 2018-09-13 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

Rapportbrief: Overheid moet nabestaanden snel digitaal beter bedienen

[Gepubliceerd: 2018-09-03] Tijdens eerder onderzoek naar de Berichtenbox en M
Besluit: 2018-09-03 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2018/033 Terugblik op de klachtbehandeling door Defensie

[Gepubliceerd: 2018-06-06] De Veteranenombudsman constateert dat Defensie de behandeling van klachten onvoldoende heeft verbeterd. Klachten worden vooral bekeken vanuit het eigen perspectief en formeel benaderd. Er is nog steeds te weinig persoonlijk contact en Defensie behandelt klachten nog steeds onvoldoende voortvarend. Tot slot is het nog steeds niet mogelijk dat mondelinge klachten worden geregistreerd. Hierdoor blijft een deel van de klachten buiten beeld en heeft Defensie onvoldoende zicht op eventuele verbeterpunten.
Besluit: 2018-06-06 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2018/030 Zorgen voor burgers: onderzoek naar knelpunten bij de toegang tot zorg

[Gepubliceerd: 2018-05-14] Regelmatig geven mensen bij de ombudsman aan dat zij knelpunten ervaren als zij voor zorg aankloppen bij de overheid. Het is hen bijvoorbeeld niet duidelijk bij welke instantie zij hun zorgaanvraag moeten indienen, zij worden van het kastje naar de muur gestuurd. Met dit onderzoek wijst de ombudsman de overheid op de knelpunten, draagt hij hiervoor 3 oplossingen aan en vraagt hij de overheid om actie hierop. Het ministerie van VWS, VNG en ZN gaan met de voorgestelde oplossingen aan de slag.
Besluit: 2018-05-14 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2018/020 Waar een wil is: onderzoek naar de rol van overheidsinstanties bij burgerinitiatieven

[Gepubliceerd: 2018-04-11] Burgers nemen steeds vaker zelf initiatief op terreinen waar voorheen de overheid een taak op zich nam: burgers die zelf de publieke ruimte inrichten, de veiligheid in de wijk bewaken of het vervoer van de ouderen uit het dorp naar het ziekenhuis zelf ter hand willen nemen. Dat levert voor de overheid nieuwe uitdagingen en vraagstukken op. De ombudsman heeft onderzocht wat burgers van de overheid mogen verwachten en heeft daarvoor 3 uitgangspunten en een aantal aanbevelingen vastgesteld.
Besluit: 2018-04-11 Documenten: 5
Downloads: 📄 Volledig dossier

2018/005 Ombudsvisie op professionele klachtbehandeling

[Gepubliceerd: 2018-03-18] Visie op professionele klachtbehandeling: de Nationale ombudsman biedt inspiratie en praktische houvast.
Besluit: 2018-03-18 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2018/015 Demonstreren, een schurend grondrecht?

[Gepubliceerd: 2018-03-14] Het lukt gemeenten en politie niet altijd om het demonstratierecht voldoende te waarborgen. Dit constateert de Nationale ombudsman in zijn rapport "Demonstreren, een schurend grondrecht?" Demonstreren is een grondrecht en dat betekent dat de gemeente en politie zich tot het uiterste moeten inspannen om demonstraties te faciliteren en te beschermen, zodat burgers in vrijheid hun mening hoe impopulair ook kunnen laten horen.
Besluit: 2018-03-14 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2018/010 Een open deur? Onderzoek naar de toegankelijkheid van de gemeentelijke schuldhulpverlening

[Gepubliceerd: 2018-01-19] Gemeenten bieden mensen met problematische schulden niet altijd een laagdrempelige en brede toegang tot schuldhulpverlening.
Besluit: 2018-01-19 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/140 Onaanvaardbaar oponthoud van gedetineerden in ophoudkamers

[Gepubliceerd: 2017-12-13] Onderzoek uit eigen beweging naar de duur en wijze van opvang van gedetineerden in ophoudkamers van het cellencomplex in een gerechtsgebouw. De Nationale ombudsman vindt het onaanvaardbaar dat gedetineerden langer dan zes uur verblijven in een ophoudkamer. Daarnaast benadrukt hij dat het belangrijk is om de gedetineerden in de ophoudkamers steeds goed te informeren en correct te bejegenen. Dit is des te belangrijker op het moment dat een gedetineerde langer dan zes uur wordt opgehouden.
Besluit: 2017-12-13 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/135 Klachtbehandeling Zorgverzekeringskantoor Bonaire, Sint Eustatius en Saba

[Gepubliceerd: 2017-12-08] > E raport aki ta disponibel na Papiamentu
Besluit: 2017-12-08 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/135 Tratamentu di keho Ofisina di Seguro di Kuido Bonèiru, Sint Eustatius i Saba

[Gepubliceerd: 2017-12-08] > Dit rapport is ook beschikbaar in het Nederlands
Besluit: 2017-12-08 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

Ombudsvisie op digitalisering overheid

[Gepubliceerd: 2017-12-07] Iedereen moet zaken kunnen doen met de overheid. De overheid is hierbij aan zet. Burgers hebben tenslotte geen keuze. Je kunt maar bij één overheid terecht. Daarom is het uitgangspunt van de Nationale ombudsman: stel burgers centraal. Juist als het gaat om digitalisering van je dienstverlening. In zijn Ombudsvisie op digitalisering formuleert Nationale ombudsman 4 uitgangspunten die van belang zijn voor de overheid die digitaliseert.
Besluit: 2017-12-07 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

Verkenning van de positie van ex-partners van veteranen

[Gepubliceerd: 2017-11-17] De Veteranenombudsman ontving klachten van ex-partners die stellen dat Defensie onvoldoende oog en waardering heeft voor de rol die zij hebben gespeeld. Ex-partners kunnen geen beroep doen op de Veteranenwet omdat zij daarin niet worden aangemerkt als "relatie van de veteraan". De ombudsman startte een verkenning om inzicht in de omvang van de problemen en mogelijke oplossingen te krijgen. De verkenning laat zien dat de kwestie die de ex-partners bij de Veteranenombudsman aankaartten, wel degelijk bestaat. (dossiernummer 2017.12863)
Besluit: 2017-11-17 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

Over effectiviteit gesproken

[Gepubliceerd: 2017-11-01] Een kwalitatief onderzoek naar de effectiviteit van de onderzoeken uit eigen beweging van de Nationale ombudsman
Besluit: 2017-11-01 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/115 Onderzoek hoe gemeenten omgaan met bijstandsaanvragers van 27 jaar of ouder

[Gepubliceerd: 2017-10-04] Behoorlijke bijstand?
Besluit: 2017-10-04 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/105 Wat mogen omwonenden van hun gemeente verwachten bij evenementen?

[Gepubliceerd: 2017-09-28] Van een koude kermis thuiskomen
Besluit: 2017-09-28 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/098 Onderzoek naar knelpunten voor burgers bij MijnOverheid

[Gepubliceerd: 2017-09-06] Wat mogen burgers in redelijkheid verwachten van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties met betrekking tot de werking van MijnOverheid en daarbinnen specifiek de Berichtenbox?
Besluit: 2017-09-06 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/095 Belastingdienst treft 232 gezinnen met onevenredig harde actie

[Gepubliceerd: 2017-08-09] Belastingdienst/Toeslagen zette in 2014 per direct de kinderopvangtoeslag stop bij 232 gezinnen, omdat er sprake was van 'mogelijk misbruik'. Dit zonder enig oog voor de ernstige gevolgen voor een grote groep bonafide ouders. Dat concludeert Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. De Belastingdienst heeft de ouders door deze ongenuanceerde aanpak in een onmogelijke positie, grote financiële problemen en langdurige onzekerheid gebracht. De Belastingdienst heeft beloofd zijn werkwijze aan te passen en de ombudsman hierover te informeren. De ombudsman beveelt de Belastingdienst aan de getroffen ouders excuses te maken en hen tegemoet te komen in het ondervonden leed.
Besluit: 2017-08-09 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/080 Burgerperspectief in het werk van de Rijksinspecties

[Gepubliceerd: 2017-07-18] Het is Rijksinspecties de afgelopen jaren doorgaans goed gelukt zich meer te richten op burgers, in plaats van alleen op degenen die onder hun toezicht staan. Zo besteden zij in hun dienstverlening en contacten met burgers doorlopend aandacht aan ervaringen en klanttevredenheid. De Nationale ombudsman concludeert dit in zijn onderzoek naar de manier waarop Rijksinspecties het burgerperspectief een plek in hun werk geven. Wel kunnen zij de verwachtingen van burgers nog beter managen. Zo kunnen Rijksinspecties meer actief en structureel zichtbaar maken wat er met meldingen van burgers gebeurt en wat die opleveren.
Besluit: 2017-07-18 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/077 Geen thuis zonder Nederlands paspoort

[Gepubliceerd: 2017-07-11] Ook al droomt Zaza ervan een tijdje in het buitenland te studeren en later bij de politie te werken, zonder Nederlands paspoort zal dat nooit gebeuren. Duizenden mensen, waaronder veel jongvolwassenen zoals Zaza, die hun leven in Nederland hebben opgebouwd, hier studeren, Nederlands spreken en schrijven, zijn Nederlanders zonder Nederlands paspoort. Hierdoor wordt hun toekomst belemmerd en voelen zij zich tweederangsburgers. Deze inwoners van Nederland hebben hun thuis in ons land gevonden en mogen hier ook blijven. De Nationale ombudsman heeft de wijze onderzocht waarop de IND invulling geeft aan het begrip bewijsnood bij naturalisatieverzoeken.
Besluit: 2017-07-11 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/075 Vrouwen in de knel

[Gepubliceerd: 2017-07-06] Vrouwen in vrouwenopvang raken verstrikt in financiële regelingen. De Nationale ombudsman doet beroep op VWS en gemeenten voor verbetering.
Besluit: 2017-07-06 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/060 Onderzoek naar de betrouwbaarheid van de overheid voor woonwagenbewoners

[Gepubliceerd: 2017-05-17] Een betrouwbare overheid beschermt de woonwagencultuur met beleid dat voldoende standplaatsen waarborgt. In zijn rapport 'Woonwagenbewoner zoekt standplaats' laat de Nationale ombudsman weten dat het kabinet hierin het voortouw moet nemen en een einde moet maken aan discriminerend standplaatsenbeleid. Er moet een regie voerend ministerie komen. Niet alle gemeenten zijn zich voldoende bewust van de bijzondere positie van de woonwagencultuur. Zij handelen daardoor niet betrouwbaar in het borgen van die cultuur.
Besluit: 2017-05-17 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/045 De kunst van handhaven

[Gepubliceerd: 2017-03-31] Behoorlijk handhaven, dat is een complexe aangelegenheid omdat het in de kern om botsende belangen gaat. Iedereen kent de voorbeelden: een café blijft te lang open en omwonenden ervaren overlast, buren bouwen zonder vergunning een schuurtje dat te dicht op de erfgrens staat, een evenement in de buurt zorgt voor dagenlange geluidsoverlast. De Nationale ombudsman ontvangt jaarlijks een substantieel aantal klachten over de wijze van handhaving door gemeenten. Net verschenen is het rapport ´de kunst van handhaven´, met daarin drie lessen voor gemeenten.
Besluit: 2017-03-31 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/040 Onderzoek naar de informatieverstrekking van DUO aan (oud-)studenten met een schuld

[Gepubliceerd: 2017-03-28] Meer dan de helft van (oud-)studenten met een betalingsachterstand komt in aanraking met een deurwaarder. Zij weten niet dat er een probleem is met de aflossing van hun studielening of hebben hun reisproduct niet op tijd stopgezet. De ombudsman pleit voor meer effectieve en persoonlijk communicatie. DUO kan bijvoorbeeld persoonlijk contact opnemen met (oud-)studenten om betalingsachterstanden niet verder op te laten lopen. De ombudsman heeft daarnaast stevige kritiek op de manier van stopzetten van het studentenreisproduct.
Besluit: 2017-03-28 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/030 Onderzoek naar de lessen die de overheid uit de Q-koorts epidemie heeft getrokken

[Gepubliceerd: 2017-03-07] Q-koorts, vijf jaar later: wat is er sinds 2012 veranderd? Welke lessen heeft de overheid geleerd? In zijn onderzoeksrapport 'Q-koorts, een kwestie van erkenning', maakt de Nationale ombudsman de balans op. De aanbevelingen uit 2012 zijn deels door de overheid opgevolgd, maar ondanks die stappen blijft er wantrouwen bestaan en is de situatie voor Q-koortspatiënten zelf sinds 2012 niet veel verbeterd.
Besluit: 2017-03-07 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/035 Onderzoek naar klachtbehandeling in het sociaal domein na de decentralisaties

[Gepubliceerd: 2017-03-02] Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde.
Besluit: 2017-03-02 Documenten: 4
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/020 onderzoek naar de praktijk van klachtbehandeling over buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's)

[Gepubliceerd: 2017-02-13] De Nationale ombudsman vindt dat werkgevers die buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) in dienst hebben de klachtbehandeling beter moeten regelen en daarin de burger centraal moeten stellen. Burgers die klachten hebben over boa's, weten vaak niet dat of waar ze een klacht kunnen indienen. De organisaties missen daardoor kansen om te leren van klachten. De ombudsman schrijft dit in zijn onderzoeksrapport Buitengewone klachtbehandeling dat hij vandaag publiceert.
Besluit: 2017-02-13 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/010 Een onderzoek naar de doorzendtermijn van Mulderberoepen en de behandelingsduur van verzetschriften

[Gepubliceerd: 2017-02-01] Het Openbaar Ministerie houdt zich structureel niet aan de doorzendtermijn voor zogeheten Mulderberoepen. Burgers ervaren het als zeer onrechtvaardig dat zij hun rechten verliezen na de geringste termijnoverschrijding, terwijl aan de ruime overschrijdingen door het Openbaar Ministerie geen enkele consequentie is verbonden.
Besluit: 2017-02-01 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/002 Onderzoek naar de communicatie van het UWV over digitalisering

[Gepubliceerd: 2017-01-17] Het UWV heeft burgers onjuist en onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven zij per post krijgen en welke uitsluitend digitaal. Dat vergroot het risico dat zij belangrijke informatie missen. Tegelijkertijd met het verschijnen van dit rapport, heeft de Nationale ombudsman een rapport over de SVB gepubliceerd over hetzelfde onderwerp. Van Zutphen vindt het uiterst belangrijk dat UWV en SVB snel, volledig en correct informeren over hun digitaliseringstraject. Hij doet aanbevelingen voor verbetering waar ook andere overheidsinstanties hun voordeel mee kunnen doen.
Besluit: 2017-01-17 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2017/001 Onderzoek naar de communicatie van de SVB over digitalisering

[Gepubliceerd: 2017-01-17] Het SVB heeft burgers onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven zij per post krijgen en welke uitsluitend digitaal. Dat vergroot het risico dat zij belangrijke informatie missen. Tegelijkertijd met het verschijnen van dit rapport, heeft de Nationale ombudsman een rapport over het UWV gepubliceerd over hetzelfde onderwerp. Van Zutphen vindt het uiterst belangrijk dat UWV en SVB snel, volledig en correct informeren over hun digitaliseringstraject. Hij doet aanbevelingen voor verbetering waar ook andere overheidsinstanties hun voordeel mee kunnen doen.
Besluit: 2017-01-17 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2016/105 Terugblikonderzoek spelregels geluidsopnamen

[Gepubliceerd: 2016-11-09] De Nationale ombudsman heeft een terugblikonderzoek ingesteld in vervolg op zijn eerdere onderzoek 'Spelregels voor het maken van geluidsopnamen' (2014/166). In dit terugblikonderzoek staat de vraag centraal in hoeverre de overheidsinstanties de spelregels in de praktijk toepassen en welke problemen hierbij kunnen ontstaan.
Besluit: 2016-11-09 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2016/098 Bijstand aanvragen bij de gemeente Krimpenerwaard als je 27 jaar of ouder bent

[Gepubliceerd: 2016-11-07] Mevrouw K., die op medische gronden beperkt is in het verrichten van betaalde arbeid, vroeg na haar verhuizing naar de gemeen
Besluit: 2016-11-07 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2016/110 Onderzoek naar (problemen rond) inschrijvingen in de Basisregistratie Personen (BRP)

[Gepubliceerd: 2016-11-01] In zijn rapport 'Een mens leeft, een systeem niet' zegt de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, dat iedere burger zich moet kunnen inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Te veel burgers zoals daklozen, wereldreizigers of mensen in een tijdelijke noodsituatie, komen in de problemen als een gemeente weigert hen in te schrijven. Van Zutphen: 'Als mensen daardoor geen aanspraak kunnen maken op voorzieningen, niet aan een woning kunnen komen of geen zorgverzekering kunnen afsluiten, worden zij in een kwetsbare positie gedrukt. Zij komen dan in een vicieuze cirkel waar zij moeilijk zelfstandig uit kunnen komen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn van een bevolkingsregistratie.'
Besluit: 2016-11-01 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2016/090 Zorgen voor de toekomst

[Gepubliceerd: 2016-09-27] Een analyse van ervaringen van burgers met de uitvoering van de wanbetalersregeling om van te leren bij de overdracht van het Zorginstituut aan het CAK.
Besluit: 2016-09-27 Documenten: 4
Downloads: 📄 Volledig dossier

Omstreden Bestemming

[Gepubliceerd: 2016-09-20] Gemeenten moeten zich beter voorbereiden op de communicatie met burgers bij omstreden bestemmingen als een asielzoekerscentrum (azc). Dat concludeert de Nationale ombudsman in zijn rapportage 'Omstreden bestemming' over de herbestemming van de leegstaande Prins Willem-Alexanderkazerne in Gouda. De ombudsman roept gemeenten op kennis te nemen van de VNG-handreiking 'Besluitvorming opvang asielzoekers en huisvesting statushouders' van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Participatiewijzer van de Nationale ombudsman.
Besluit: 2016-09-20 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2016/075 Onderzoek over de uitvoeringspraktijk van inbeslagname van voorwerpen

[Gepubliceerd: 2016-08-24] De burger is onvoldoende in beeld bij het proces van in beslag nemen van voorwerpen. Dat concludeert Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. "Uit ons onderzoek blijkt dat als een voorwerp in beslag genomen is, het daarna voor de burger in een soort zwart gat belandt. Je weet niet waar het voorwerp is en wat ermee gebeurt. Soms is het verkocht of vernietigd zonder dat je dat weet", aldus Van Zutphen. De ombudsman vindt dit onbehoorlijk. Hij doet aanbevelingen om het proces te verbeteren. De informatieverstrekking aan de burger en de rechtsbescherming moeten bijvoorbeeld beter. De politie, het Openbaar Ministerie en Domeinen hebben toegezegd met de aanbevelingen aan de slag te gaan.
Besluit: 2016-08-24 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2016/060: Geen winnaars - Onderzoek naar de aanhouding van 326 Feyenoord-supporters

[Gepubliceerd: 2016-07-14] De Nationale ombudsman en de gemeentelijke ombudsman Rotterdam zijn zeer kritisch over de massale insluiting en aanhouding van 326 demonstrerende Feyenoord-supporters op 21 februari jl. Op verschillende punten ging het mis. De supporters werden overvallen door het optreden van de politie. De ombudsmannen constateren dat de verantwoordelijke overheden te kort geschoten zijn in hun communicatie voor, tijdens en na de demonstratiemars. En dat er een ongeoorloofde inbreuk is gepleegd op de grondrechten van de demonstranten. Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, en de gemeentelijke ombudsman Rotterdam, Anne Mieke Zwaneveld, stellen dit in hun rapport 'Geen winnaars' over de gebeurtenissen. 'Dit moet niet nog een keer zo gebeuren', aldus de ombudsmannen. 'Burgemeester, politie en OM moeten heroverwegen hoe om te gaan met een situatie als deze.'
Besluit: 2016-07-14 Documenten: 4
Downloads: 📄 Volledig dossier

2016/050 Burgerperspectief op schuldhulpverlening

[Gepubliceerd: 2016-05-11] De Nationale ombudsman concludeert in zijn rapport dat de overheid onterecht teveel uitgaat van de zelfredzaamheid van burgers bij de gemeentelijke schuldhulpverlening. Minder zelfredzamen lopen tegen drempels op voor- en tijdens het schuldhulpverleningstraject en vallen buiten de boot.
Besluit: 2016-05-11 Documenten: 4
Downloads: 📄 Volledig dossier

2016/145 Overheid informeert onvoldoende over verlies Nederlanderschap

[Gepubliceerd: 2016-05-10] De overheid moet Nederlanders die in het buitenland (gaan) wonen actief en gericht informeren over wanneer zij hun Nederlanderschap verliezen. Dit constateert de Nationale ombudsman in dit onderzoek. Voor mensen die al ongewild en ongemerkt hun Nederlanderschap verloren zijn, moet een snelle mogelijkheid komen dit terug te draaien. Door het ontbreken van voorlichting verliezen sommigen nu hun Nederlanderschap zonder het te weten. De gevolgen van het verlies zijn vergaand en hebben grote impact: mensen voelen zich Nederlanders, het voelt als verlies van een deel van jezelf. Daarnaast zijn er praktische gevolgen. Wil iemand weer permanent in Nederland gaan wonen, bijvoorbeeld om voor hulpbehoevende ouders te zorgen, dan gaat dat niet zomaar.
Besluit: 2016-05-10 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2016/030 Het verdwijnen van de blauwe envelop

[Gepubliceerd: 2016-04-05] De overheid moet voor iedereen toegankelijk zijn. De overheid oog houden voor mensen die moeite hebben met digitalisering.
Besluit: 2016-04-05 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

Onderzoek naar informatieverstrekking over eigen bijdrage Wmo

[Gepubliceerd: 2016-03-23] Een onverwacht hoge rekening In 2015 ontstond maatschappelijke onrust over de hoo
Besluit: 2016-03-23 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2016/002 Verkenning van de Nationale ombudsman naar burgerperspectief inspecties

[Gepubliceerd: 2016-01-27] De Nationale ombudsman heeft een verkenning gedaan naar wat burgers verwachten van Rijksinspecties. Burgers hebben vrijwel dagelijks te maken met de inspecties omdat zij toezicht houden op veel aspecten van ons dagelijks leven. Met de opbrengst van de verkenning wil de ombudsman in gesprek met de inspecties kijken hoe zij het burgerperspectief nog meer een plaats kunnen geven in hun dagelijks werk. Er bestaat bijvoorbeeld verwarring over de vraag wanneer mensen bij een inspectie terecht kunnen. En burgers willen meer input leveren voor de toezichthoudende taak van inspecties.
Besluit: 2016-01-27 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2015/160 Onderzoek naar het gijzelen van mensen die boetes wel willen, maar niet kunnen betalen.

[Gepubliceerd: 2015-11-12] Nationale ombudsman onderzoekt de inzet van het dwangmiddel gijzeling bij niet betaalde verkeersboetes en strafbeschikkingen, waarbij hij zich speciaal richt op degenen die wel willen, maar niet kunnen betalen.
Besluit: 2015-11-12 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2015/126 Onderzoek naar uitzettingsvluchten

[Gepubliceerd: 2015-09-01] De Nationale ombudsman heeft onderzoek gedaan naar uitzettingsvluchten van uitgeprocedeerde vreemdelingen. De Nederlandse overheid dient er voor te zorgen dat een uitzetting goed verloopt. De ombudsman heeft in kaart gebracht hoe in Nederland de uitzetting in de praktijk gaat en hoe het toezicht hierop is geregeld.
Besluit: 2015-09-01 Documenten: 4
Downloads: 📄 Volledig dossier

2015/123 Pgb-trekkingsrecht en de (niet) lerende overheid

[Gepubliceerd: 2015-08-25] De overheid moet leren van grote uitvoeringsproblemen zoals onlangs bij de invoering van het pgb-trekkingsrecht.
Besluit: 2015-08-25 Documenten: 4
Downloads: 📄 Volledig dossier

2015/103 Gemeente Enschede informeert niet volledig over recht op bijstand

[Gepubliceerd: 2015-07-01] De gemeente Enschede stelt zich niet op als een betrouwbare overheid door burgers -die een bijstandsaanvraag willen doen- niet volledig te informeren en door doelbewust informatie achter te houden. De ombudsman deed onderzoek naar aanleiding van signalen die hij ontving over de bijstandsverlening door Enschede. Vooral de behandeling van bijstandsaanvragen van mensen van 27 jaar en ouder sprongen in het oog. Hoewel de ombudsman de overwegingen van de gemeente kan volgen om selectief informatie te verstrekken, komt hij tot het oordeel dat de gedraging van de gemeente in strijd is met het vereiste van betrouwbaarheid.
Besluit: 2015-07-01 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2015/096 Veiligheid voorop - de rol van de politie bij omgangsregelingen

[Gepubliceerd: 2015-07-01] Als mensen scheiden, spreken ze een omgangsregeling af voor hun minderjarige kinderen. Als er problemen ontstaan rond die regelingen, bijvoorbeeld als een van beide ouders de regeling niet nakomt, dan wordt nogal eens de politie ingeschakeld. De Kinderombudsman en de Nationale ombudsman hebben samen onderzocht wat de rol van de politie zou moeten zijn. Mogen ze een kind fysiek weghalen bij een van de ouders? Blijven ze verre van deze problemen? Wat vinden ouders? Wat vindt de politie?
Besluit: 2015-07-01 Documenten: 4
Downloads: 📄 Volledig dossier

2015/025 Onderzoek naar de uitvoeringspraktijk bij de Belastingdienst/Toeslagen

[Gepubliceerd: 2015-02-12] De Nationale ombudsman ontving in 2014 een recordaantal klachten over de Belastingdienst/ Toeslagen. Het totaal aantal schriftelijke klachten steeg met 59% t.o.v. 2013. Deze forse stijging is voor de Nationale ombudsman reden geweest om een onderzoek in te stellen.
Besluit: 2015-02-12 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2015/009 Ziekenhuisrekeningen op weg naar transparantie

[Gepubliceerd: 2015-01-23] De Nationale ombudsman concludeert in zijn rapport 'Ziekenhuisrekeningen op weg naar transparantie?' dat burgers van de overheid verwachten dat zij voorafgaand aan een medische behandeling inzicht krijgen in kosten. Hierdoor kunnen zij een verantwoorde keuze maken. Van Dooren: 'Aan deze verwachtingen van de burger komt de overheid onvoldoende tegemoet. Bovendien zijn zorgnota's onvoldoende duidelijk voor de burger en brengt het declaratiesysteem mee dat de kosten van eenvoudige behandelingen die binnen het eigen risico kunnen vallen, disproportioneel zijn.'
Besluit: 2015-01-23 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2014/147 Moeten de goeden onder de kwaden lijden?

[Gepubliceerd: 2014-10-30] Onderzoek uit eigen beweging naar de wijze waarop de Belastingdienst de één bankrekeningnummer maatregel heeft ingevoerd. In het rapport treft u de belangrijkste conclusies aan.
Besluit: 2014-10-30 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2014/120: Oog voor mensen met een arbeidsbeperking

[Gepubliceerd: 2014-09-23] Mensen in de sociale werkvoorziening (Wsw'ers) kunnen in praktijk nergens met hun klachten terecht, constateert waarnemend Na
Besluit: 2014-09-23 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2014/078: Contrasterende beelden

[Gepubliceerd: 2014-07-29] Naar aanleiding van signalen in de media en klachten van het Actiecomité Herstel van Vertrouwen over het optreden door politi
Besluit: 2014-07-29 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2014/066: Wie betaalt de rekening?

[Gepubliceerd: 2014-07-08] Meer dan de helft van de gemeenten betaalt facturen van ondernemers te laat. De overheid brengt ondernemers hiermee in de problemen en geeft niet het goede voorbeeld. Dat constateert de Nationale ombudsman in zijn rapport 'Wie betaalt de rekening'. Hij doet de overheid aanbevelingen hoe het betaalgedrag verbeterd kan worden. Daarvoor is een cultuuromslag nodig. De oplossing ligt gedeeltelijk in organisatorische aanpassingen, zoals heldere informatie over factuureisen en het benoemen van een contactpersoon. Belangrijker is dat er een cultuuromslag nodig is bij de ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor de crediteurenadministratie. Zij moeten zich beter bewust zijn van de gevolgen voor ondernemers wanneer die te laat betaald worden.
Besluit: 2014-07-08 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2013/170: Onderzoek naar ervaringen van burgers met digitale dienstverlening overheid

[Gepubliceerd: 2013-12-09] De burger gaat digitaal De Nationale ombudsman heeft een onderzoek uitgevoerd naar de
Besluit: 2013-12-09 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2013/150: Eigen onderzoek naar beslaglegging periodieke inkomsten door gerechtsdeurwaarders

[Gepubliceerd: 2013-11-02] De Nationale ombudsman ontving in 2012 en 2013 een toenemend aantal klachten over beslaglegging door gerechtsdeurwaarders op periodieke inkomsten zoals loon en uitkering
Besluit: 2013-11-02 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2013/125: Eigen onderzoek naar medische zorg voor (uitgeprocedeerde) asielzoekers

[Gepubliceerd: 2013-10-03] Dit rapport komt uit in een periode dat er veel te doen is rond medische zorg aan (uitgeprocedeerde) asielzoekers.
Besluit: 2013-10-03 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2013/055: Politiemensen ervaren onvoldoende vertrouwen bij gebruik van geweld

[Gepubliceerd: 2013-06-02] Politiemensen ervaren onvoldoende vertrouwen in eigen optreden en in hun omgeving als ze geweld moeten gebruiken.
Besluit: 2013-06-02 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2013/003: In het krijt bij de overheid: burgers in financiële problemen door geldopeisen overheid zonder beslagvrije voet

[Gepubliceerd: 2013-02-05] De overheid brengt geregeld burgers in ernstige financiële problemen door onverhoeds geld op te eisen, zegt de ombudsman over
Besluit: 2013-02-05 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2012/200: Spelregels zijn opgesteld voor instanties met slachtoffers van een strafbaar feit

[Gepubliceerd: 2012-12-12] De Nationale ombudsman heeft spelregels gemaakt voor instanties (zoals politie en Openbaar Ministerie) die te maken krijgen m
Besluit: 2012-12-12 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2012/166: Onderzoek uit eigen beweging 'De ondertoezichtstelling bij omgangsproblemen'

[Gepubliceerd: 2012-11-08] Aanleiding
Besluit: 2012-11-08 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2012/105: Grondrechten vreemdelingen in vreemdelingenbewaring staan onder druk

[Gepubliceerd: 2012-08-06] De overheid wil dat mensen zonder verblijfsrecht uit zichzelf uit Nederland vertrekken.
Besluit: 2012-08-06 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2012/198: Bewoners klagen over slechte communicatie gemeenten na vondst asbest in hun woning

[Gepubliceerd: 2012-07-12] De overheid moet bij risico's niet óver maar mét burgers communiceren, vindt de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer.
Besluit: 2012-07-12 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2012/100: Rapport over aanpak overheid rondom Q-koorts

[Gepubliceerd: 2012-06-29] De relatie tussen de overheid en de Q-koortspatiënten is ernstig geschaad.
Besluit: 2012-06-29 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2012/110 Onderzoek naar behoorlijke schuldhulpverlening bij gemeenten

[Gepubliceerd: 2012-06-29] De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer heeft zijn onderzoek naar gemeentelijke schuldhulpverlening afgerond met het rapport: 'Schulden komen nooit alleen, aandachtspunten voor de schuldhulpverlening'. Hij pleit voor een meer respectvolle benadering van mensen met schulden.
Besluit: 2012-06-29 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2012/037: Eigen onderzoek naar handelen overheid rond overlijden in detentie

[Gepubliceerd: 2012-04-12] In 2011 hebben penitentiaire inrichtingen 39 gevallen van overlijden van een gedetineerde gemeld.
Besluit: 2012-04-12 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2012/051: Eigen onderzoek naar functioneren van IGZ

[Gepubliceerd: 2012-04-02] Al enkele jaren heb ik aandacht besteed aan klachten van patiënten en nabestaanden over de Inspectie voor de Gezondheidszorg
Besluit: 2012-04-02 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2011/325: Eigen onderzoek naar veel voorkomende klachten over het UWV

[Gepubliceerd: 2011-11-24] De Nationale ombudsman is zelf een onderzoek gestart naar een achttal veel voorkomende klachten over het UWV.
Besluit: 2011-11-24 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2011/252: Eigen onderzoek naar uitvoeringspraktijk preventief fouilleren

[Gepubliceerd: 2011-09-15] In onze samenleving zijn de zorg voor een veilige leefomgeving voor burgers enerzijds en het beschermen van de privacy en de
Besluit: 2011-09-15 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2011/239: Politie moet voorzichtig omgaan met privacy welwillende voetbalsupporters

[Gepubliceerd: 2011-09-02] De Nationale ombudsman kreeg bezoek van bezorgde voetbalsupporters uit het hele land, omdat zij vonden dat zij als goedwillen
Besluit: 2011-09-02 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2011/204: Eigen onderzoek naar dienstverlening bij digitaal contact tussen burger en overheid

[Gepubliceerd: 2011-08-16] DIGITAAL CONTACT BURGER-OVERHEID
Besluit: 2011-08-16 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2011/160: Eigen onderzoek naar menselijke maat AWBZ-uitvoering zorgkantoren

[Gepubliceerd: 2011-06-17] In dit rapport pleit de Nationale ombudsman voor de menselijke maat in de AWBZ-uitvoering.
Besluit: 2011-06-17 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2011/135: Eigen onderzoek naar omgang IND met inherente afwijkingsbevoegdheid inburgering

[Gepubliceerd: 2011-05-23] Om de integratie in onze maatschappij te bevorderen wordt sinds 2006 van nieuwkomers verwacht dat zij voor hun komst hier in
Besluit: 2011-05-23 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2011/025: 'Behoorlijk omgaan met schadeclaims'

[Gepubliceerd: 2011-02-15] In de relatie tussen de burger en de overheid speelt de behoorlijkheid een belangrijke rol.
Besluit: 2011-02-15 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2011/001: Hoera! Ik ga weer naar school

[Gepubliceerd: 2011-01-24] In de Nederlandse samenleving geldt het uitgangspunt dat iedereen mee moet en mag doen.
Besluit: 2011-01-24 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2010/235 Helder handhaven

[Gepubliceerd: 2010-09-13] In zijn onderzoeksrapport Helder handhaven (2010/235) stelt de ombudsman dat gemeenten duidelijk moeten maken wanneer ze wel
Besluit: 2010-09-13 Documenten: 4
Downloads: 📄 Volledig dossier

2010/175

[Gepubliceerd: 2010-06-24] Eind 2007 voerde de IGZ een thematisch onderzoek uit naar de kwaliteit van verantwoorde zorg op basis intensive cares (lC's)
Besluit: 2010-06-24 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2010/174

[Gepubliceerd: 2010-06-21] In 2006 bracht de Nationale ombudsman een rapport uit naar aanleiding van zijn onderzoek uit eigen beweging naar de 100%-cont
Besluit: 2010-06-21 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2010/115

[Gepubliceerd: 2010-06-16] De Nationale ombudsman heeft onderzocht of belangen van burgers voldoende gewaarborgd zijn, in de werkwijze van de IND en KMa
Besluit: 2010-06-16 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2010/085

[Gepubliceerd: 2010-05-02] De Nationale ombudsman ontvangt al langere tijd klachten over de begrijpelijkheid van beschikkingen van het CAK.
Besluit: 2010-05-02 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2010/045 Handreiking voor goede en eenduidige klachtbehandeling bij Bureau Jeugdzorg

[Gepubliceerd: 2010-03-23] Er bestaan op dit moment veel varianten van klachtbehandeling binnen Bureau Jeugdzorg.
Besluit: 2010-03-23 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2010/030

[Gepubliceerd: 2010-02-23] Opvang van kinderen die niet meer thuis kunnen blijven vraagt om pleeggezinnen, waarbij de voorkeur uitgaat naar verzorging b
Besluit: 2010-02-23 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2010/025

[Gepubliceerd: 2010-02-09] Iemand die een WW-uitkering ontvangt, mag met behoud van uitkering een eigen bedrijf starten.
Besluit: 2010-02-09 Documenten: 5
Downloads: 📄 Volledig dossier

2010/015

[Gepubliceerd: 2010-02-02] Op basis van de 'interventiepraktijk' bij de Nationale ombudsman is een lijst van acht belangrijke knelpunten in de uitvoerin
Besluit: 2010-02-02 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2010/010

[Gepubliceerd: 2010-01-14] Voor mensen is de telefoon een belangrijk communicatiemiddel.
Besluit: 2010-01-14 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2009/250

[Gepubliceerd: 2009-12-03] De Nationale ombudsman constateert na onderzoek dat het toezicht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg op de zorg voor ver
Besluit: 2009-12-03 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2009/240

[Gepubliceerd: 2009-11-17] Leerlingen die wegens hun handicap niet zelfstandig naar school kunnen, kunnen aanspraak maken op leerlingenvervoer.
Besluit: 2009-11-17 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2009/180

[Gepubliceerd: 2009-09-16] Dit is een onderzoek uit eigen beweging van de Nationale ombudsman naar de uitgangspunten voor behoorlijke burgerparticipatie
Besluit: 2009-09-16 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2009/135

[Gepubliceerd: 2009-06-23] DeNationale ombudsman heeft een onderzoek uit eigen beweging ingesteld naar de behandeling van schadeclaims door de ministeri
Besluit: 2009-06-23 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2009/050

[Gepubliceerd: 2009-03-24] Vanaf eind 2007 ontving de Nationale ombudsman steeds meer klachten over het uitblijven van terugbetalingen door het College
Besluit: 2009-03-24 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2009/040

[Gepubliceerd: 2009-02-19] De Onderwijsinspectie geeft radicaal vernieuwende scholen, zoals de Iederwijsscholen, voldoende ruimte om zich te verantwoord
Besluit: 2009-02-19 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2009/030

[Gepubliceerd: 2009-02-17] Door een interventieteam (GBA-controleur, politieagenten, medewerkers Belastingdienst en Regionale Sociale Dienst) werd bij v
Besluit: 2009-02-17 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2009/025

[Gepubliceerd: 2009-02-10] Het rapport vormt het resultaat van het tweede onderzoek naar de kwaliteit van de beantwoording van burgerbrieven bij het min
Besluit: 2009-02-10 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2008/300

[Gepubliceerd: 2008-12-15] Uit verschillende klachten die begin 2008 bij de Nationale ombudsman zijn ingediend bleek dat de uitbetaling van de kinderopv
Besluit: 2008-12-15 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2008/290: Eigen onderzoek naar praktijk rondom beheer en teruggave persoonlijke documenten vreemdelingen

[Gepubliceerd: 2008-12-04] Dit is een onderzoek uit eigen beweging van de Nationale ombudsman, naar de praktijk rond het beheer en teruggeven van persoo
Besluit: 2008-12-04 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2008/259: Ouders klagen dat een interventieteam van overheid onaangekondigd huisbezoek aflegt

[Gepubliceerd: 2008-11-12] Door een interventieteam (GBA-controleur, politieagenten, medewerkers Belastingdienst en Regionale Sociale Dienst) werd bij v
Besluit: 2008-11-12 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2008/250: Eigen onderzoek naar behandeling van burgerbrieven door ministeries

[Gepubliceerd: 2008-11-04] De Nationale ombudsman stelde uit eigen beweging een onderzoek bij de ministeries naar de tijdigheid van de behandeling van b
Besluit: 2008-11-04 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2008/200: Eigen onderzoek naar handelen politie en OM na wedstrijd Feyenoord-Ajax op 23 april 2006

[Gepubliceerd: 2008-10-14] Dit is een onderzoek uit eigen beweging van de Nationale ombudsman naar het optreden van de politie en het openbaar ministeri
Besluit: 2008-10-14 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2007/290

[Gepubliceerd: 2007-12-13] Onderzoek uit eigen beweging door de Nationale ombudsman, naar de invulling van de demonstratievrijheid in regio Haaglanden.
Besluit: 2007-12-13 Documenten: 4
Downloads: 📄 Volledig dossier

2007/260

[Gepubliceerd: 2007-11-21] Onderzoek uit eigen beweging door de Nationale ombudsman naar de deugdelijkheid van de ontslagprocedure van Centrale organisa
Besluit: 2007-11-21 Documenten: 4
Downloads: 📄 Volledig dossier

2007/250

[Gepubliceerd: 2007-11-07] Uit klachten die de Nationale ombudsman de afgelopen jaren ontving, bleek dat er soms twijfel bestaat over de taxaties door D
Besluit: 2007-11-07 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2007/200

[Gepubliceerd: 2007-09-26] Onderzoek uit eigen beweging door de Nationale ombudsman naar het gebruik en de totstandkoming van individuele ambtsberichten
Besluit: 2007-09-26 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2007/125

[Gepubliceerd: 2007-06-24] Onderzoek uit eigen beweging door de Nationale ombudsman, naar de plaatsing van de bodyscan op Schiphol voor de controle op h
Besluit: 2007-06-24 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2007/080

[Gepubliceerd: 2007-05-07] In juni 2006 startte de Nationale ombudsman een onderzoek naar klachten over discriminatie bij bevorderingsprocedures bij het
Besluit: 2007-05-07 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2007/060

[Gepubliceerd: 2007-03-27] Sinds 1 januari 2005 geldt in Nederland een algemene identificatieplicht op straat en in openbare ruimten.
Besluit: 2007-03-27 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2007/040

[Gepubliceerd: 2007-02-27] Onderzoek uit eigen beweging door de Nationale ombudsman naar de manier waarop de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) ui
Besluit: 2007-02-27 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2007/015

[Gepubliceerd: 2007-01-30] De Nationale ombudsman stelde uit eigenbeweging een onderzoek in bij elf gemeenten naar de tijdigheid van de behandeling van
Besluit: 2007-01-30 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2006/395

[Gepubliceerd: 2006-12-12] Dit is een onderzoek uit eigen beweging van de Nationale ombudsman, waarbij is onderzocht of de Belastingdienst voldoende maa
Besluit: 2006-12-12 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2006/396

[Gepubliceerd: 2006-12-12] Onderzoek uit eigen beweging naar de uitvoering van de laatste fase van het huursubsidieproces door de Directie Informatie, B
Besluit: 2006-12-12 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2006/390: Onderzoek naar uitvoering vaststellingsovereenkomst door Ministerie van Defensie

[Gepubliceerd: 2006-10-31] De heer Spijkers, een voormalig maatschappelijk werker van het Ministerie van Defensie, was klokkenluider in de kwestie van d
Besluit: 2006-10-31 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2006/370

[Gepubliceerd: 2006-10-23] Naar aanleiding van klachten over de lange behandelingsduur van bezwaarschriften tegen indicatiestellingen door het CIZ en de
Besluit: 2006-10-23 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2006/300

[Gepubliceerd: 2006-09-04] Vanaf december 2005 ontving de Nationale ombudsman zeer regelmatig klachten over het CVZ dat het E 121-formulier niet werd to
Besluit: 2006-09-04 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2006/230

[Gepubliceerd: 2006-06-25] De Nationale ombudsman heeft uit eigen beweging een onderzoek ingesteld naar de uitvoering van de 100%-controles op Schiphol
Besluit: 2006-06-25 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2006/191

[Gepubliceerd: 2006-05-29] Dit rapport is het resultaat van het onderzoek uit eigen beweging dat de Nationale ombudsman in november 2005 is gestart naar
Besluit: 2006-05-29 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2005/250

[Gepubliceerd: 2005-09-06] In september 2003 bracht de Nationale ombudsman het zogenoemde Burgerbrievenrapport uit rapport 2003/325.
Besluit: 2005-09-06 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2005/176

[Gepubliceerd: 2005-06-20] De Nationale ombudsman ontving in 2004 een groot aantal klachten over de lange duur van de behandeling van aanvragen om verle
Besluit: 2005-06-20 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2005/177

[Gepubliceerd: 2005-06-20] De Nationale ombudsman heeft in 2004 een groot aantal klachten over klachtbehan­deling door de Immigratie- en Naturalisatiedi
Besluit: 2005-06-20 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2004/460

[Gepubliceerd: 2004-11-30] Jongeren met ernstige gedragsproblemen worden in afwachting van een plaats in een justitiële behandelinrichting, geplaatst in
Besluit: 2004-11-30 Documenten: 3
Downloads: 📄 Volledig dossier

2004/225

[Gepubliceerd: 2004-06-21] Huurcommissies doen onaanvaardbaar lang over de behandeling van verzoekschriften, aanvragen en verzetschriften.
Besluit: 2004-06-21 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2003/385

[Gepubliceerd: 2003-10-29] Al jaren bereiken de Nationale ombudsman klachten over het niet naleven door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) van
Besluit: 2003-10-29 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2003/325

[Gepubliceerd: 2003-09-29] In rapport 2003/325 van 30 september 2003 concludeert de Nationale ombudsman dat de overheid te traag reageert op bezwaarschr
Besluit: 2003-09-29 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2003/160

[Gepubliceerd: 2003-06-09] De ministers van Justitie en Buitenlandse Zaken hebben verantwoordelijkheden laten liggen bij de toelating van vreemdelingen.
Besluit: 2003-06-09 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2002/375

[Gepubliceerd: 2002-12-20] Zorgverzekeraars zijn te traag bij de afhandeling van bezwaarschriften en moeten hierover beter communiceren met hun verzeke
Besluit: 2002-12-20 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2002/386

[Gepubliceerd: 2002-12-17] De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is niet in staat de 18-jarige leeftijd van asielzoekers vast te stellen met rönt
Besluit: 2002-12-17 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2002/190

[Gepubliceerd: 2002-06-19] De manier waarop de Nederlandse autoriteiten uitvoering hebben gegeven aan het WOTS-verdrag met Marokko over de overbrenging
Besluit: 2002-06-19 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2001/081

[Gepubliceerd: 2001-03-27] Dit onderzoek betreft de verblijfsomstandigheden van asielzoekers in aanmeldcentra (AC's) tijdens de behandeling van hun asi
Besluit: 2001-03-27 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2001/020

[Gepubliceerd: 2001-01-25] Al jaren bereiken de Nationale ombudsman klachten over het niet naleven door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) van
Besluit: 2001-01-25 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

1999/175

[Gepubliceerd: 1999-04-18] Het is aannemelijk dat de ongelukken met de AP-23 mijn in 1983 en 1984 bij de Koninklijke Landmacht in Oldebroek niet zouden
Besluit: 1999-04-18 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

1998/505

[Gepubliceerd: 1998-11-17] Een aantal van de maatregelen die in juni 1997 zijn genomen om de Eurotop in Amsterdam ongestoord te laten verlopen, kan de
Besluit: 1998-11-17 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

1998/350

[Gepubliceerd: 1998-08-17] De kwaliteit van individuele ambtsberichten in asielzaken is onvoldoende gewaarborgd, concludeert de Nationale ombudsman op
Besluit: 1998-08-17 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

1997/480: Defensie schiet tekort bij nazorg nabestaanden slachtoffers Hercules-vliegtuigramp

[Gepubliceerd: 1997-10-06] De Defensie-organisatie is tekortgeschoten bij de nazorg en de begeleiding van de nabestaanden van één van de slachtoffers va
Besluit: 1997-10-06 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

1996/600: IND houdt onvoldoende toezicht op contactambtenaren bij nader gehoor asielprocedure

[Gepubliceerd: 1996-12-17] De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) van het Ministerie van Justitie houdt onvoldoende toezicht op het functioneren va
Besluit: 1996-12-17 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

1996/575: Onderzoek naar wachttijd in afwachting van tbs

[Gepubliceerd: 1996-12-06] Het onderzoek in deze zaak betreft aspecten van de uitvoeringspraktijk van de maatregel van terbeschikkingstelling met bevel
Besluit: 1996-12-06 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier

2013/015: Ouders moeten altijd 112-melding doen bij vermissen kind

Dossiernummer: 2012-06868
Jaar: 2013 Documenten: 2
Downloads: 📄 Volledig dossier