Beschikking Ministerie Van Infrastructuur En Waterstaat

Beschikking van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, houdende ontheffing RPA-L, speciaal BvL en artikel 15, tweede lid, Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen voor Brandweer Nederland ten behoeve van operationele inzet met RPAs

[Gepubliceerd: 2018-06-18] Gelezen het verzoek van Instituut Fysieke Veiligheid, verder te noemen Brandweer Nederland, ontvangen op 5 december 2017 van contactpersoon de heer M. Bokdam, e-mail: mark.bokdam@ifv.nl, handelende in opdracht van de heer IJ.J. Stelstra, Directeur Brandweer; Overwegende dat: onder de in artikel 10 van de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen (Roabl) genoemde voorwaarden Brandweer Nederland beroepsmatig vluchten kan uitvoeren met een op afstand bestuurd luchtvaartuig (RPA); voor deze beroepsmatige RPA-vluchten geen RPAS Operator Certificate (ROC) kan worden afgegeven, omdat Brandweer Nederland geen vluchten uitvoert tegen vergoeding; Brandweer Nederland wel moet beschikken over een operationeel handboek dat aan de eisen uit de regeling voldoet, ten minste 1 RPA met bewijs van inschrijving en speciaal-bewijs van luchtwaardigheid en ten minste 1 piloot die beschikt over een geldig vliegbewijs RPA-L; uit de documentatie van Brandweer Nederland blijkt dat dit het geval is; volgens artikel 2, onderdeel a, van de Roabl geen bijzondere bevoegdverklaring aan de piloot kan worden afgegeven en volgens bijlage 3 van de Roabl geen speciaal-bewijs van luchtwaardigheid voor het RPA kan worden afgegeven voor de vluchtuitvoering met een RPA boven aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, haven- en industriegebieden daaronder begrepen; volgens artikel 15, tweede lid, onderdeel 1 , van de Roabl het verboden is VFR-vluchten uit te voeren met een RPA, in de categorie helikopters (H) waarvan de totale massa ten hoogste 25 kg bedraagt, binnen een afstand van 25 meter horizontaal van mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing of kunstwerken en in gebruik zijnde vaartuigen en voertuigen; volgens artikel 16a van de Roabl en de Vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014, artikel 2.2, lid 1, onderdeel a, het uitvoeren van een vlucht buiten de daglichtperiode ten behoeve van de taken, bedoeld in artikel 25, eerste lid, aanhef en onderdelen a tot en met d, en tweede lid, van de Wet veiligheidsregios, en de opleiding en training die nodig zijn voor het veilig uitvoeren van een dergelijke vlucht slechts mogelijk is indien het RPA is uitgerust met een SSR-transponder met de Mode S; volgens artikel 3 van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, zesde lid, onderdeel d, aan houders van een RPA-L de bevoegdverklaring nachtvliegen kan worden afgegeven voor VFR-vluchten buiten de uniforme daglichtperiode onder de voorwaarde dat het toestel luchtwaardig is bevonden voor de uitvoering van vluchten buiten de daglichtperiode en dat hiervoor nog geen formele criteria zijn vastgelegd; volgens artikel 2.2 van de Wet luchtvaart, eerste lid, onderdelen b en c een bewijs van bevoegdheid kan worden afgegeven wanneer degene beschikt over voldoende kennis, bedrevenheid en ervaring met betrekking tot het bewijs van bevoegdheid dat hij heeft aangevraagd en voldoende onderricht heeft genoten aan een goedgekeurde of geregistreerde opleidingsinstelling en dat hiervoor nog geen formele criteria zijn vastgesteld; die beperking niet past bij het maatschappelijk belang van de inzet van een RPA door Brandweer Nederland; de beperking gedeeltelijk kan worden opgeheven via een ontheffing, mits daarbij wordt gewaarborgd dat de risicos voor derden, met name personen en zaken op de grond, bij de vluchten met een RPA van Brandweer Nederland bij operationele inzet tot het minimum worden beperkt; Brandweer Nederland daartoe procedures in het operationeel handboek heeft opgenomen, inclusief operationele aanwijzingen en normen voor de inzet van bemanning en RPAs ten behoeve van het uitvoeren van vluchten buiten de daglichtperiode; Brandweer Nederland RPAs gebruikt die zijn voorzien van een speciaal-bewijs van luchtwaardigheid en piloten inzet die beschikken over een geldig RPA-L; boven op de standaardopleiding voor RPA-piloten degenen die voor Brandweer Nederland vliegen speciaal worden getraind in het vliegen tijdens operationele inzet, inclusief het vliegen buiten de daglichtperiode; bij de voorbereiding en uitvoering van de vluchten het beperken van de risicos voor derden vooropstaat; de ontheffingen in deze beschikking uitgaan van de volgende betekenis van aaneengesloten bebouwing: elk gebied in relatie tot een stad, dorp, buurtschap of gehucht dat in belangrijke mate wordt gebruikt voor huisvesting, economische activiteit of recreatie; specifiek genoemd of niet, industrie- en havengebieden worden beschouwd deel uit te maken van aaneengesloten bebouwing; Gelet op de artikelen 2.1, vierde lid, en 3.21, eerste lid, van de Wet luchtvaart, artikel 23, tweede lid van het Besluit luchtverkeer en artikel 15, vijfde lid, van de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen; BESLUIT: Artikel 1 1.
Jaar: 2018 Ministerie Van Infrastructuur En Waterstaat Documenten: 1

📁 Download volledig dossier (ZIP)

Attribuut Waarde
Identifier nl.mnre1130.2k.2018.50
Aanbieder (Naam) Ministerie Van Infrastructuur En Waterstaat
Titel Beschikking van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, houdende ontheffing RPA-L, speciaal BvL en artikel 15, tweede lid, Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen voor Brandweer Nederland ten behoeve van operationele inzet met RPAs
Beschrijving Gelezen het verzoek van Instituut Fysieke Veiligheid, verder te noemen Brandweer Nederland, ontvangen op 5 december 2017 van contactpersoon de heer M. Bokdam, e-mail: mark.bokdam@ifv.nl, handelende in opdracht van de heer IJ.J. Stelstra, Directeur Brandweer; Overwegende dat: onder de in artikel 10 van de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen (Roabl) genoemde voorwaarden Brandweer Nederland beroepsmatig vluchten kan uitvoeren met een op afstand bestuurd luchtvaartuig (RPA); voor deze beroepsmatige RPA-vluchten geen RPAS Operator Certificate (ROC) kan worden afgegeven, omdat Brandweer Nederland geen vluchten uitvoert tegen vergoeding; Brandweer Nederland wel moet beschikken over een operationeel handboek dat aan de eisen uit de regeling voldoet, ten minste 1 RPA met bewijs van inschrijving en speciaal-bewijs van luchtwaardigheid en ten minste 1 piloot die beschikt over een geldig vliegbewijs RPA-L; uit de documentatie van Brandweer Nederland blijkt dat dit het geval is; volgens artikel 2, onderdeel a, van de Roabl geen bijzondere bevoegdverklaring aan de piloot kan worden afgegeven en volgens bijlage 3 van de Roabl geen speciaal-bewijs van luchtwaardigheid voor het RPA kan worden afgegeven voor de vluchtuitvoering met een RPA boven aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, haven- en industriegebieden daaronder begrepen; volgens artikel 15, tweede lid, onderdeel 1 , van de Roabl het verboden is VFR-vluchten uit te voeren met een RPA, in de categorie helikopters (H) waarvan de totale massa ten hoogste 25 kg bedraagt, binnen een afstand van 25 meter horizontaal van mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing of kunstwerken en in gebruik zijnde vaartuigen en voertuigen; volgens artikel 16a van de Roabl en de Vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014, artikel 2.2, lid 1, onderdeel a, het uitvoeren van een vlucht buiten de daglichtperiode ten behoeve van de taken, bedoeld in artikel 25, eerste lid, aanhef en onderdelen a tot en met d, en tweede lid, van de Wet veiligheidsregios, en de opleiding en training die nodig zijn voor het veilig uitvoeren van een dergelijke vlucht slechts mogelijk is indien het RPA is uitgerust met een SSR-transponder met de Mode S; volgens artikel 3 van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, zesde lid, onderdeel d, aan houders van een RPA-L de bevoegdverklaring nachtvliegen kan worden afgegeven voor VFR-vluchten buiten de uniforme daglichtperiode onder de voorwaarde dat het toestel luchtwaardig is bevonden voor de uitvoering van vluchten buiten de daglichtperiode en dat hiervoor nog geen formele criteria zijn vastgelegd; volgens artikel 2.2 van de Wet luchtvaart, eerste lid, onderdelen b en c een bewijs van bevoegdheid kan worden afgegeven wanneer degene beschikt over voldoende kennis, bedrevenheid en ervaring met betrekking tot het bewijs van bevoegdheid dat hij heeft aangevraagd en voldoende onderricht heeft genoten aan een goedgekeurde of geregistreerde opleidingsinstelling en dat hiervoor nog geen formele criteria zijn vastgesteld; die beperking niet past bij het maatschappelijk belang van de inzet van een RPA door Brandweer Nederland; de beperking gedeeltelijk kan worden opgeheven via een ontheffing, mits daarbij wordt gewaarborgd dat de risicos voor derden, met name personen en zaken op de grond, bij de vluchten met een RPA van Brandweer Nederland bij operationele inzet tot het minimum worden beperkt; Brandweer Nederland daartoe procedures in het operationeel handboek heeft opgenomen, inclusief operationele aanwijzingen en normen voor de inzet van bemanning en RPAs ten behoeve van het uitvoeren van vluchten buiten de daglichtperiode; Brandweer Nederland RPAs gebruikt die zijn voorzien van een speciaal-bewijs van luchtwaardigheid en piloten inzet die beschikken over een geldig RPA-L; boven op de standaardopleiding voor RPA-piloten degenen die voor Brandweer Nederland vliegen speciaal worden getraind in het vliegen tijdens operationele inzet, inclusief het vliegen buiten de daglichtperiode; bij de voorbereiding en uitvoering van de vluchten het beperken van de risicos voor derden vooropstaat; de ontheffingen in deze beschikking uitgaan van de volgende betekenis van aaneengesloten bebouwing: elk gebied in relatie tot een stad, dorp, buurtschap of gehucht dat in belangrijke mate wordt gebruikt voor huisvesting, economische activiteit of recreatie; specifiek genoemd of niet, industrie- en havengebieden worden beschouwd deel uit te maken van aaneengesloten bebouwing; Gelet op de artikelen 2.1, vierde lid, en 3.21, eerste lid, van de Wet luchtvaart, artikel 23, tweede lid van het Besluit luchtverkeer en artikel 15, vijfde lid, van de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen; BESLUIT: Artikel 1 1.
Thema Verkeer | Luchtvaart
Publicatiedatum 2018-06-18
Jaar 2018
Type 2k - Beschikking
Aanbieder (Code) mnre1130
Totaal aantal documenten 1
Bron Originele publicatie
Verkregen op 2024-01-24
Aantal pagina's in dossier 3