[Gepubliceerd: 2014-06-20] Gelezen het verzoek van Airfilms Productions B.V., ontvangen op 4 juni 2014, contactpersoon de heer B. Pauw, telefoon 070 369 63 89, e-mail: bas@airfilms.nl; Gezien het gegeven dat: lichte onbemande luchtvaartuigen (UAS) volgens artikel 20 van het Luchtverkeersreglement voorrang moeten verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit mogelijk is door binnen zichtafstand van de piloot te blijven en naast de piloot nog een waarnemer te verplichten; uitvoerende regelgeving in ontwikkeling is en internationaal overeenstemming bestaat over de uitgangspunten voor beroepsmatig gebruik van UAS op veilige afstand van mensenmenigten en gebouwen; het verboden is om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met een UAS, tenzij hiervoor ontheffing is verleend; de piloten van Airfilms Productions B.V. beschikken over een door EuroUSC afgegeven BNUC-S-certificaat; Airfilms Productions B.V. beschikt over een bedrijfshandboek dat weliswaar nog in ontwikkeling is, maar al wel alle essentiele procedures bevat die nodig zijn om veilig te kunnen werken met UAS; Airfilms Productions B.V. een operationeel plan inclusief risicoanalyse heeft voorbereid voor het project Shell; voor vluchten in een CTR een vliegplan, klaring en tweezijdig radiocontact nodig zijn; veer vluchten met een UAS dichtbij een industriele installatie, in een aaneengesloten industrieel gebied en ver beneden de minimum VFR-vlieghoogte (1000 voet boven het hoogste obstakel binnen een afstand van 600 meter), verder dan 5 kilometer van de luchthaven de kans op interferentie met ander (gecontroleerd) luchtverkeer heel klein is; de kans op luchtruimschendingen in het bijzondere luchtverkeersgebied (BVG) Shell Botlek gering is gezien bovenstaande situatiebeschrijving; er een maatschappelijk belang is omdat de risicos en kosten bij de conventionele wijze van inspectie vele malen groter zijn dan bij de inspectie met een UAS; Gelet op de artikelen 2.1, vierde lid, 3.21 en 5.5, derde lid, van de Wet luchtvaart en artikel 8 van het Luchtverkeersreglement; BESLUIT: Artikel 1 1.
Jaar: 2014
Ministerie Van Infrastructuur En Waterstaat
Documenten: 1
📁
Download volledig dossier (ZIP)