Beschikking Ministerie Van Infrastructuur En Waterstaat

Beschikking houdende ontheffing voor het beroepsmatig uitvoeren van vluchten met het onbemande luchtvaartuigsysteem X8 NEO zonder BVL, geluidscertificaat en BVB door Airfilms Productions B.V.

[Gepubliceerd: 2014-06-20] Gelezen het verzoek van Airfilms Productions B.V., ontvangen op 4 juni 2014, contactpersoon de heer B. Pauw, telefoon 070 369 63 89, e-mail: bas@airfilms.nl; Gezien het gegeven dat: lichte onbemande luchtvaartuigen (UAS) volgens artikel 20 van het Luchtverkeersreglement voorrang moeten verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit mogelijk is door binnen zichtafstand van de piloot te blijven en naast de piloot nog een waarnemer te verplichten; uitvoerende regelgeving in ontwikkeling is en internationaal overeenstemming bestaat over de uitgangspunten voor beroepsmatig gebruik van UAS op veilige afstand van mensenmenigten en gebouwen; het verboden is om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met een UAS, tenzij hiervoor ontheffing is verleend; de piloten van Airfilms Productions B.V. beschikken over een door EuroUSC afgegeven BNUC-S-certificaat; Airfilms Productions B.V. beschikt over een bedrijfshandboek dat weliswaar nog in ontwikkeling is, maar al wel alle essentiele procedures bevat die nodig zijn om veilig te kunnen werken met UAS; Airfilms Productions B.V. een operationeel plan inclusief risicoanalyse heeft voorbereid voor het project Shell; voor vluchten in een CTR een vliegplan, klaring en tweezijdig radiocontact nodig zijn; veer vluchten met een UAS dichtbij een industriele installatie, in een aaneengesloten industrieel gebied en ver beneden de minimum VFR-vlieghoogte (1000 voet boven het hoogste obstakel binnen een afstand van 600 meter), verder dan 5 kilometer van de luchthaven de kans op interferentie met ander (gecontroleerd) luchtverkeer heel klein is; de kans op luchtruimschendingen in het bijzondere luchtverkeersgebied (BVG) Shell Botlek gering is gezien bovenstaande situatiebeschrijving; er een maatschappelijk belang is omdat de risicos en kosten bij de conventionele wijze van inspectie vele malen groter zijn dan bij de inspectie met een UAS; Gelet op de artikelen 2.1, vierde lid, 3.21 en 5.5, derde lid, van de Wet luchtvaart en artikel 8 van het Luchtverkeersreglement; BESLUIT: Artikel 1 1.
Jaar: 2014 Ministerie Van Infrastructuur En Waterstaat Documenten: 1

📁 Download volledig dossier (ZIP)

Attribuut Waarde
Identifier nl.mnre1130.2k.2014.68
Aanbieder (Naam) Ministerie Van Infrastructuur En Waterstaat
Titel Beschikking houdende ontheffing voor het beroepsmatig uitvoeren van vluchten met het onbemande luchtvaartuigsysteem X8 NEO zonder BVL, geluidscertificaat en BVB door Airfilms Productions B.V.
Beschrijving Gelezen het verzoek van Airfilms Productions B.V., ontvangen op 4 juni 2014, contactpersoon de heer B. Pauw, telefoon 070 369 63 89, e-mail: bas@airfilms.nl; Gezien het gegeven dat: lichte onbemande luchtvaartuigen (UAS) volgens artikel 20 van het Luchtverkeersreglement voorrang moeten verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit mogelijk is door binnen zichtafstand van de piloot te blijven en naast de piloot nog een waarnemer te verplichten; uitvoerende regelgeving in ontwikkeling is en internationaal overeenstemming bestaat over de uitgangspunten voor beroepsmatig gebruik van UAS op veilige afstand van mensenmenigten en gebouwen; het verboden is om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met een UAS, tenzij hiervoor ontheffing is verleend; de piloten van Airfilms Productions B.V. beschikken over een door EuroUSC afgegeven BNUC-S-certificaat; Airfilms Productions B.V. beschikt over een bedrijfshandboek dat weliswaar nog in ontwikkeling is, maar al wel alle essentiele procedures bevat die nodig zijn om veilig te kunnen werken met UAS; Airfilms Productions B.V. een operationeel plan inclusief risicoanalyse heeft voorbereid voor het project Shell; voor vluchten in een CTR een vliegplan, klaring en tweezijdig radiocontact nodig zijn; veer vluchten met een UAS dichtbij een industriele installatie, in een aaneengesloten industrieel gebied en ver beneden de minimum VFR-vlieghoogte (1000 voet boven het hoogste obstakel binnen een afstand van 600 meter), verder dan 5 kilometer van de luchthaven de kans op interferentie met ander (gecontroleerd) luchtverkeer heel klein is; de kans op luchtruimschendingen in het bijzondere luchtverkeersgebied (BVG) Shell Botlek gering is gezien bovenstaande situatiebeschrijving; er een maatschappelijk belang is omdat de risicos en kosten bij de conventionele wijze van inspectie vele malen groter zijn dan bij de inspectie met een UAS; Gelet op de artikelen 2.1, vierde lid, 3.21 en 5.5, derde lid, van de Wet luchtvaart en artikel 8 van het Luchtverkeersreglement; BESLUIT: Artikel 1 1.
Thema Verkeer | Luchtvaart
Publicatiedatum 2014-06-20
Jaar 2014
Type 2k - Beschikking
Aanbieder (Code) mnre1130
Totaal aantal documenten 1
Bron Originele publicatie
Verkregen op 2024-01-23
Aantal pagina's in dossier 4