Beschikking Ministerie Van Infrastructuur En Waterstaat

Beschikking van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, houdende een ontheffing aan de Brandweer Twente voor het beroepsmatig uitvoeren van vluchten met een op afstand bestuurd luchtvaartuig (bedrijfsontheffing UAS Brandweer Twente)

[Gepubliceerd: 2015-10-06] Gelezen het verzoek van Brandweer Twente, contactpersoon de heer M. Zagwijn, e-mail: m.zagwijn@brandweertwente.nl; Gezien het gegeven dat: een op afstand bestuurd luchtvaartuig (RPA) voorrang moet verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit mogelijk is door binnen zichtafstand van de piloot te blijven en naast de piloot nog een waarnemer te verplichten; de aanvraag voor een bedrijfsontheffing is gedaan veer 1 juli 2015 en is beoordeeld volgens de procedures en eisen die toen golden; het verboden is om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met een op afstand bestuurd luchtvaartuig zonder dat het bedrijf beschikt over een ROC, de piloot beschikt over een RPA-L en het toestel is voorzien van een bewijs van inschrijving en een speciaal bewijs van luchtwaardigheid, tenzij hiervoor ontheffing is verleend of men voldoet aan de eisen die ne 30 juni 2015 gelden; EuroUSC in haar advies, kenmerk C0529 van augustus 2014, aangeeft dat: Brandweer Twente voldoende kennis en ervaring heeft om op verantwoorde wijze een vlucht uit te voeren met haar RPA; twee piloten van Brandweer Twente beschikken over een door EuroUSC afgegeven BNUC-S-certificaat en zijn geslaagd voor de praktijktoets plus; Brandweer Twente beschikt over een goedgekeurd operationeel handboek (versie 2.2) waarin de verantwoordelijkheden en procedures zijn vastgelegd; voortdurend getraind is gebleven via oefenvluchten op voormalig vliegveld Twenthe en een aanvullende procedure (van 9 september 2015) hanteert voor vluchten bij brand binnen een afstand van 150 m van aaneengesloten bebouwing; voor het op afstand bestuurde luchtvaartuig van het type Altura ATX8 V2 (registratie PH-1DE) een Design and Construction Certificate is afgegeven door EuroUSC; Gelet op de artikelen 2.1, vierde lid, 3.21 en 5.5, derde lid, van de Wet luchtvaart; BESLUIT: Artikel 1 1.
Jaar: 2015 Ministerie Van Infrastructuur En Waterstaat Documenten: 1

📁 Download volledig dossier (ZIP)

Attribuut Waarde
Identifier nl.mnre1130.2k.2015.202
Aanbieder (Naam) Ministerie Van Infrastructuur En Waterstaat
Titel Beschikking van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, houdende een ontheffing aan de Brandweer Twente voor het beroepsmatig uitvoeren van vluchten met een op afstand bestuurd luchtvaartuig (bedrijfsontheffing UAS Brandweer Twente)
Beschrijving Gelezen het verzoek van Brandweer Twente, contactpersoon de heer M. Zagwijn, e-mail: m.zagwijn@brandweertwente.nl; Gezien het gegeven dat: een op afstand bestuurd luchtvaartuig (RPA) voorrang moet verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit mogelijk is door binnen zichtafstand van de piloot te blijven en naast de piloot nog een waarnemer te verplichten; de aanvraag voor een bedrijfsontheffing is gedaan veer 1 juli 2015 en is beoordeeld volgens de procedures en eisen die toen golden; het verboden is om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met een op afstand bestuurd luchtvaartuig zonder dat het bedrijf beschikt over een ROC, de piloot beschikt over een RPA-L en het toestel is voorzien van een bewijs van inschrijving en een speciaal bewijs van luchtwaardigheid, tenzij hiervoor ontheffing is verleend of men voldoet aan de eisen die ne 30 juni 2015 gelden; EuroUSC in haar advies, kenmerk C0529 van augustus 2014, aangeeft dat: Brandweer Twente voldoende kennis en ervaring heeft om op verantwoorde wijze een vlucht uit te voeren met haar RPA; twee piloten van Brandweer Twente beschikken over een door EuroUSC afgegeven BNUC-S-certificaat en zijn geslaagd voor de praktijktoets plus; Brandweer Twente beschikt over een goedgekeurd operationeel handboek (versie 2.2) waarin de verantwoordelijkheden en procedures zijn vastgelegd; voortdurend getraind is gebleven via oefenvluchten op voormalig vliegveld Twenthe en een aanvullende procedure (van 9 september 2015) hanteert voor vluchten bij brand binnen een afstand van 150 m van aaneengesloten bebouwing; voor het op afstand bestuurde luchtvaartuig van het type Altura ATX8 V2 (registratie PH-1DE) een Design and Construction Certificate is afgegeven door EuroUSC; Gelet op de artikelen 2.1, vierde lid, 3.21 en 5.5, derde lid, van de Wet luchtvaart; BESLUIT: Artikel 1 1.
Thema Verkeer | Luchtvaart
Publicatiedatum 2015-10-06
Jaar 2015
Type 2k - Beschikking
Aanbieder (Code) mnre1130
Totaal aantal documenten 1
Bron Originele publicatie
Verkregen op 2024-01-23
Aantal pagina's in dossier 4